Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) și Societatea de Transport Public Timișoara (STPT) au lansat „Tramvaiul cultural”, un proiect inovator prin care unul dintre tramvaiele orașului este transformat într-o galerie de artă mobilă. Tramvaiul decorat cu lucrări create de studenții Facultății de Artă și Design UVT va circula pe traseul Gara de Nord – Piața Gheorghe Domoșneanu (AEM) pentru a oferi locuitorilor o experiență culturală unică în timpul deplasărilor cotidiene.
Artă urbană în mișcare
Inițiativa are ca scop promovarea artei contemporane și oferirea unei experiențe estetice accesibile tuturor.
„Universitatea de Vest din Timișoara este mai mult decât un spațiu de învățare și cercetare; este o prezență activă în comunitatea timișoreană și un promotor al culturii”, a declarat Marilen Gabriel Pirtea, rectorul UVT. „Prin inițiativa Tramvaiul cultural transformăm experiența cotidiană într-o întâlnire cu arta și creativitatea. Credem că arta nu trebuie să fie expusă doar în galerii sau săli de expoziție, ci trebuie să devină parte integrantă a vieții de zi cu zi a orașului nostru.”
Tramvaiul va circula zilnic, iar lucrările expuse variază de la grafică, pictură și sculptură la conservare-restaurare și foto-video, contribuind la diversitatea artistică din Timișoara. De asemenea, în șapte stații importante din oraș, sunt montate panouri de expunere cu lucrări ale studenților, amplificând impactul cultural al proiectului.
Un proiect de anvergură pentru Timișoara – Capitală Europeană a Culturii
„Tramvaiul cultural” face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în 2023”, finanțat de Ministerul Culturii prin programul Timișoara.Next și Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș, cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național (AFCN).
Inițiativa este completată de ateliere de mediere culturală desfășurate sub îndrumarea Gabrielei Robeci, asistent de cercetare la UVT, și are ca scop apropierea publicului de arta contemporană. Proiectul vine în continuarea unei colaborări de succes între UVT și STPT, după campania „Timișoara (re)citește”, care a adus lectura în spațiul public de transport.