- Puțin istoric: ultima mișcare genială a lui Adrian Sârbu, la conducerea CME, a fost ieșirea din must carry a televiziunilor Pro, în 2013. A doua mișcare încercată de el, în 2013, creșterea prețurilor la publicitate, în Cehia, l-a costat poziția de CEO.
- În ultimii ani, Pro-ul a trăit bine din veniturile plătite de cablisti, anul trecut câștigând, din Romania, aproape 47 milioane de dolari.
- Orice operator de cablu trebuie să plătească un tarif per abonat pentru a putea retransmite televiziunile Pro.
- Tariful cerut de ProTV a fost mărit, de la 1 Feb 2018, la 0,914 euro per abonat. Plus TVA.
- În fiecare an, la 1 Feb, prețul crește automat cu încă 3%.
- Telekom are un contract cu ProTV care expiră săptămâna viitoare, pe 28 Feb.
- Cel mai probabil, ProTV încearcă să impună Telekom, în noul contract, tariful nou, valabil de la 1 Feb 2018, plus creșterea de 3% care se aplică de la 1 Feb anul acesta.
- Telekom, probabil, încearcă să mențină tariful vechi, pentru a nu crește prețul abonamentelor. În ultimul an, atât televiziunile Intactului, Antenele, cât și KanalD, au ieșit din must carry și au devenit canale ce nu pot fi retransmise decât cu plata unui preț per abonat, pe modelul ProTV. Ceea ce înseamnă un cost mai mare de operare pentru Telekom.
- Creșterea prețului cerută de Pro vine într-un moment în care piața telecom “fierbe”, ca urmare a ordonanței guvernului, ce conține “taxa pe lăcomie”, care prevede și o taxă de 3% pe cifra de afaceri a operatorilor telecom din piață.
- Pro-ul nu mai este unde era acum 6 ani, un lider autoritar al pieței tv din România. Pe rând, Antena1 și KanalD i-au atacat poziția de lider, în special în prime time, acolo unde audiența este cea mai mare.
- Pro-ul încearcă să-ți vândă canalele la pachet deși unele din ele nu generează audiență.
- Vineri seara ProTV a pus un mesaj, în timpul emisiunii “Românii au talent”, care anunța că de la 1 Martie canalele Pro s-ar putea să nu mai fie disponibile pe rețelele Telekom și NextGen. A fost triplă lovitură sub centura, o dată prin presiunea pusă pe un partener comercial, prin intermediul publicului, a doua oară prin folosirea continutului pentru a-și rezolva problemele comerciale, a treia oară prin transmiterea mesajului într-un program sponsorizat 9 ani de Telekom.
- Telekom a reacționat, denunțând gestul și anunțând că Pro-ul vrea mai mulți bani, care ar afecta prețul abonamentului la client. Pentru prima oară, în mulți ani, am văzut un comunicat de presă, adresat CNA și publicului, care conține termeni extremi de duri că “suntem șocați” sau “ProTV a folosit o tactică brutală de denigrare şi calomniere a grupului Telekom Romania”.
- ProTV a replicat cu un comunicat în care reia anunțul că televiziunile sale nu se vor vedea pe rețelele Telekom de la 1 Martie, dacă nu se semnează noul contract.
- Ca o concluzie, dacă Pro-ul ar fi început cu acel comunicat de la punctul 13, dar pe 28 Feb, în ultima zi de contract, după ce era clar că nu se va semna noua înțelegere, totul ar fi fost în regulă. Era o informare a pieței și a publicului, justificată. Faptul că au ales să-și folosească programele pentru a forța negocierile comerciale poate fi clasificat ca “derapaj”, cum a făcut-o Pagina de Media, sau chiar santaj, cum au spus-o mulți.
Sursa: Orlando Nicoară
Susține-ne pentru a ne păstra independența și calitatea editorială!