Una dintre întrebările care-i frământă din cele mai vechi vremuri pe români este dacă au voie sau nu să parcheze pe trotuar.
Aparent răspunsul este simplu, dacă e trotuar e pentru pietoni, iar acolo unde circulă pietonii automobilele nu au ce căuta. Dar, ca orice lucru românesc, nici în această situație lucrurile nu sunt atât de simple pe cât par.
Oricine poate constata că orice trotuar pe de teritoriul României, fie că e la oraș, la țară sau în vârful muntelui unde nici nu sunt trotuare, este ocupat de nenumărate mașini.
Există o veche legendă românească căreia i s-au pierdut originile, în care se povestește că dacă lași lângă mașină un spațiu de minim 1 metru pentru trecerea pietonilor ai voie să parchezi pe trotuar
Mai mult, există chiar oficialităti care încurajează parcarea pe trotuare:
Adevărul este că de fapt parcarea pe trotuar nu a fost permisă niciodată, toată povestea se datorează atașamentul pe care îl au șoferii pentru folclorul românesc și unei interpretări greșite a textelor de lege.
Să vedem despre ce este vorba:
Legea aplicabilă în privința parcării este OUG 195/2002 republicata privind circulatia pe drumurile public, actualizata prin OUG nr. 63/2006
Iată ce se spune în acest text, la art. 72:
Art. 72
(7) Este interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar cand aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de cel putin un metru.
SAU/ȘI
Regulamentul pentru aplicarea OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, adică traducerea pentru cei mai săraci cu duhul a OUG 195/2002, spune la art. 144:
Art. 144
(2) Administratorul drumului public poate permite oprirea sau stationarea, partial sau total, a unui vehicul pe trotuar, cu respectarea marcajului, iar in lipsa acestuia, numai daca ramane liber cel putin un culoar de minimum 1 m latime inspre marginea opusa partii carosabile, destinat circulatiei pietonilor.
Ar mai fi un normativ despre care autoritățile au cam uitat, așa se întâmplă când toatălumea face legi fără să el cunoască pe cele existente: NP 051 – Normativ privind acesibilizarea spatiului urban.
In acest text, printre altele, se prevăd următoarele:
IV.2.2 Lățimea trotuarelor și a traseelor pietonale.
Lățimea trotuarelor conformate pentru a fi utilizate de persoanele cu handicap va fi de:
– 1.80 m pentru trafic constant în dublu sens;
– 1.50 m pentru trafic frecvent în dubli sens, cu prevederea unor buzunare de așteptare și întoarcere de 1.80×2.00 m la fiecare 25 de metri.
– 1.20 m pentru trafic scăzut în dublu sens, cu prevederea unor buzunare de așteptare și întoarcere de 1.80×2.00 m la fiecare 25 de metri.
– 90 cm pentru trafic într-un singur sens, cu prevederea unor buzunare de așteptare și întoarcere de 1.80×2.00 m la fiecare 25 de metri.:
Dacă punem “cap la cap” cele trei texte ajungem la următoarele concluzii:
1. Parcarea pe trotuare este de regulă interzisă, dar poate fi permisă, însă numai dacă spațiul respectiv este semnalizat sau marcat și dacă spațiul lăsat pentru pietoni este de minim 1 metru (OUG 195). în cazul trotuarelor cu trafic scăzut într-un singur sens (NP051) sau spațiul lăsat pentru pietoni este de 1,20 și 1.80, în cazul și în funcție de traficul trotuarelor cu dublu sens, dar numai dacă sunt amenajate buzunare de așteptare la fiecare 25 de metri.
2. Se permite parcarea chiar dacă lipsește marcajul dar numai dacă se lasă un spațiu cu lățimea cuprinsă între 1m (Regulamentul de aplicare) și 1.80 m (NP51)
Dar atenție, chiar dacă poate lipsi marcajul, așa cum spune regulamentul, trebuie totuși ca parcarea aceea să fie semnalizată, așa cum spune OUG-ul, sau dacă semnalizarea lipsește trebuie să existe marcajul, niciunde în cele două documente nu se spune că parcarea este permisă în lipsa marcajului sau/și a semnalizării.
Unele oficialități au înțeles că parcarea este permisă dacă spațiul lăsat pietonilor este de minim 1m, chiar dacă lipsește marcajul sau/și semnalizarea.
Așa se întâmplă când interpretarea legii este lăsată unor persoane care au dificultăți în înțelegerea unui text citit și a căror pâine pe masă depinde de votul șoferilor.
Ceea ce nu au înțeles autoritățile este că un regulament de aplicare, adică niște explicații ale legii, nu poate încălca legea propriu zisă.
Deci, parcarea pe trotuar nu este permisă decât dacă locul este semnalizat sau/și marcat.
Oricum această ambiguitate a fost eliminată prin HG 965/2016:
6. La articolul 144, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
(2) Administratorul drumului public poate amenaja pe anumite zone ale trotuarului, CU AVIZUL POLITIEI RUTIERE, spații destinate opririi sau staționării vehiculelor, MARCATE SI SEMNALIZATE CORESPUNZATOR.
Amenajările se pot executa numai dacă:
a) se respectă culoarul destinat circulației pietonilor, stabilit potrivit normativelor în vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m lățime;
b) accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă;
c) poziționarea vehiculelor în parcare nu stânjenește circulația pe prima bandă sau pe pistele amenajate.
(3) Nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puțin de 10 m de intersecții, stații ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.
In completare, chiar dacă nu se referă explicit la parcarea pe trotuar, mai există o reglementare (Ordin nr. 119/2014) care nu permite amenajarea spațiilor pentru parcare la mai puțin de 5 m de ferestrele locuințelor.
Pentru că gazele eliminate de mașini poluează aerul din locuințe.
Sau pentru că se poate întâmpla să cadă ceva de sus, de exemplu un morman de zăpadă sau un sinucigaș și dacă vi se strică mașina plângeti.
In rezumat, trebuie să reținem următoarele lucruri:
1. Nu se mai poate parca pe trotuar decât dacă locul este marcat ȘI semnalizat în acest sens ȘI locul lăsat pentru pietoni are lățimea cuprinsă între 1m și 1.80 m, în funcție de traficul pe acel trotuar.
2 Nu se mai poate parca și pe prima bandă și pe trotuar pentru că dacă mașina ar fi parțial pe carosabil ar stânjeni circulația pe prima bandă.
3. Masinile nu pot fi parcate la mai puțin de 10m de intersecții
4. Masinile nu pot fi parcate la mai puțin de 5m de ferestrele locuințelor (indiferent că sunt parcate pe trotuar, pe carosabil sau pe o parcare amenajată).
Atenție la ȘI-uri, nu mai există alternativa ori marcaj, ori semnalizare ci pentru ca parcarea pe trotuar să fie permisă sunt obligatorii toate condițiile, deci ȘI marcaj, ȘI semnalizare ȘI să nu strânjenească circulația pe prima bandă, ȘI la nu mai puțin de 10 de intersecții, treceri de pietoni etc ȘI la nu mai puțin de 5m de ferestrele locuințelor.
Deci, mașinile pot fi parcate pe trotuar numai dacă întreaga lățime a acestora încape pe trotuar și mai rămâne între 1m și 1.80 m pentru pietoni, în funcție de traficul pe acel trotuar, (de exemplu, pentru a parca o Dacia Logan trotuarul va trebui să aibe o lățime de minimum 3m), dacă locul este special amenajat, marcat și semnalizat, dacă e la mai puțin de 10 m de intersectii și la mai mult de 5 m de ferestrele locuințelor.
sursa: infokam.eu
Scriem pentru timișoreni. Aflați mai multe despre noi!
Aproape corect… dacă nu uitați să verificați și normativele. 🙂 Căutați cuvintul normative în lege și recitiți textul. Apoi căutați NP51. O să aveți surprize.
Toate acestea nu au nici o importanță pentru poliția locală, care mi-au spus că trebuie să plătesc amenda, chiar dacă legile circulației ar permite, pentru că directivele Consiliului Local se aplică indiferent de regulamentul circulației. Și pe legile locale s-a dat ordin că pe trotuare e interzisă parcarea, oriunde nu e notată astfel.
De fapt Poliția Locală nu are dreptate, pentru că o directivă locală nu poate să fie contrară legii naționale.
Asta e valabil și în privința mașinilor, și a plimbării câinilor și în orice altă privință.
Și cel care v-a dat amenda a procedat corect pentru că, așa cum am scris în articol, legea națională interzice parcarea pe trotuar.
Legea a fost redactată astfel, deoarece v-a lăsat Ceaușescu trotuare late, dar „revoluționarii” vă fac acum străzi fără trotuare sau cu trotuare sub 1 m lățime, uneori sub 50 cm.
Mereu se găsește câte un „binevoitor” care are el ceva cu automobilele.
Ia puneți-i pe pietoni să plătească Rovinetă de trotuar dacă merge în alt cartier, să plătească asigurare obligatorie dacă iese din casă, impozit pentru fiecare pereche de încălțăminte și amenzi pentru poliuarea pe care o aruncă pe străzi. Revizie tehnică la pantofi odată la 6 luni … Nu conducătorii auto parchează pe străzi și trotuare, ci Administrația locală care nu pune la dispoziție parcări supraetajate la fiecare grup de blocuri. Iar cei care au curte sau parcare, să parcheze în curte, nu pe stradă.
Tu te auzi, fratele meu intru Hristos? Cum sa compari un pieton cu 1t de fiare? Daca nu exista loc de parcare o lasi mai departe intr-un loc de parcare amenajat, nu unde ti se scoala tie.
Vreti parcari, dar sa scoateti banul sa platiti mai greu. Lasa ca au facut parcari prin Bucuresti, si nu parcheaza nimeni „costa” si n-are romanul bani. E cam fumata gluma „faceti parcari”
Daca nu aveti unde sa le puneti. Mergeti pe jos ca oricum „bagati de 50 lei la pompa”