Un șofer din Japonia a fost arestat pentru că a călcat cu mașina un porumbel.
Poate mulți vor spune că e ceva normal să faci ca șoferul ăla, în fond porumbeii ăia tot se bagă în drumul mașinilor ca proștii, doar nu o să încetinești pentru fiecare porumbel. Și la fel se întâmplă și cu cățeii și pisicile.
Dar, respectul pentru celelalte forme de viață, fie că sunt porumbei, pisici, câini, broaște, arici sau chiar copaci, este ceea ce ne definește ca o formă de viață superioară.
Dacă pentru o persoană viața unui porumbel, sau a unui câine, pisică, copac, vulpe sau urs nu înseamnă nimic, acea persoană nu este decât un „om neterminat”. Un fel de maimuță care arată ca un om dar nu este încă om.
Îi invidiem pe japonezi pentru gradul de civilizație la care au ajuns. Dar, pe lângă electronicele de vârf, sau clădirile înalte și această întâmplare îi face pe japonezi să fie ce sunt.
Poate că ar trebui să învățăm cu toții ceva din această știre.
La fel cum se întâmplă în fiecare an, se discută din nou despre testele PISA la care România deține un rușinos loc aflat la coada clasamentului.
Nu știu care este cauza, văd că procentul de elevi care nu înțeleg ce citesc se menține mereu cam același, undeva în jurul a 40%.
Poate o fi codul genetic. Este clar că unii oameni sunt pur și simplu proști, poți să-i treci prin indiferent câți ani de școală ei tot proști vor rămâne.
În privința asta nu se prea poate face nimic decât eventual să limitezi dreptul proștilor de a face copii. Să-i trimiți de exemplu pe cei care doresc să devină părinți să dea un test simplu, de exemplu să îi întrebi în ce situații se scrie „sau” și în ce situații se scre „s-au”.
Dar asta se numește eugenie și nu este permis.
Sau poate ar trebui umblat și la școală.
Îmi aduc aminte de orele de matematică.
Scria profesoara aia două table de chestii, mulți nu înțelegeau mare lucru dar la ora următoare se trecea mai departe.
Și astfel se construia un zid din care, din loc în loc, lipsea o cărămidă.
La un moment dat, când elevul a ajuns poate un inginer care face o linie de tramvai, zidul acela se va prăbuși, linia de tramvai va fi poate prea aproape de un stâlp, sau poate la trecerile de pietoni se vor forma băltoace de apă. Pentru că exact cum elevul a învățat să tocească ce scrie în cartea aia, fără să înțeleagă mare lucru, la fel și când a ajuns inginer el respectă proiectul acela fără să gândească dacă e bine său nu e bine ce scrie sau ce este desenat acolo.
Poate că programa școlară este prea încărcată, poate că s-ar mai putea tăia dintr-o parte și pune în alta.
De exemplu, am putea renunța la o oră de gramatică și am pune în loc o oră de literatură. Sau poate rescriem lecțiile alea de istorie și le înlocuim cu alte lecții în care nu sunt atâția ani care trebuie reținuți dar elevul va înțelege mai bine dacă pe vremea lui Mihai Viteazu oamenii erau fericiți sau nu. Sau poate la orele de matematică învățăm relațiile între laturile unui triunghi dar după aceea, în următoarea oră facem și niște exemple practice, să vedem la ce ne folosește toată povestea aceea, cum putem de exemplu să măsurăm înălțimea unui copac folosind cunoștințele dobândite ora trecută.
Aveam un profesor de fizică în liceu, mare profesor.
Omul ăsta nu proceda ca și profesorii standard, să-și rezerve o primă jumătate de oră pentru ascultat, ca să dea note.
Nu, pur și simplu la el ora însemna predare.
Explica de exemplu cum e treaba cu vectorii ăia.
Scria pe tablă ce avea de scris, formulele alea, îl desena și pe paralelogramul aferent după care cerea să i se spună sincer dacă este cineva care nu a înțeles.
Și pentru că nu prea înțelegeau mulți din prima, a chemat doi elevi în față și i-a pus să împingă de catedră, unul de o latură, altul de latura alăturată.
Și explica încă odată, elevul Ionescu este vectorul 1, iar elevul Popescu este vectorul 2. Și ne spunea să fim atenți la direcția în care se mișcă catedra.
După ce toată lumea spunea că a înțeles, ca să se convingă, ne punea să scoatem o foaie de hârtie și ne dădea o problemă simplă: Bega curge în direcția asta, și desena Bega pe tablă și punea și o săgeată cu direcția, barca pornește de pe malul stâng, în ce loc va ajunge barca pe celălalt mal. Pe cealaltă tablă aveai formulele de calcul. Și astfel se rezolva și cu notele.
Și la alte materii se poate proceda la fel, la chimie de exemplu, avem tabelul ăla al lui Mendeleev. Dacă ai fi avut un bun profesor, ajunge să te uiți la el și la numerele alea scrise în colțurile fiecărui element și să-ți dai seama ce culoare are chestia aia, dacă conduce sau nu curentul, cât de greu e și o mulțime de alte proprietăți. Câți știu oare lucrurile astea?
Acum avem tot felul de clipuri pe YouTube, unele foarte atractive, în care aceste lucruri sunt explicate cât se poate de clar.
Poate că profesorii ar putea să recomande elevilor căte un clip din ăsta la fiecare lecție, iar elevul stă acasă și uitându-se la filmulețul acela cu animații și tot ce este nevoie poate va înțelege mai bine. Ar putea fiecare profesor să-și facă chiar o colecție de clipuri din astea, câte unul pentru fiecare lecție. Sau chiar să-și facă propriile clipuri. Actualul profesor de română ar putea și el să-și pună pe un Google Drive o colecție de lecturi pe care le recomandă, sau pe care elevii sunt obligați să le citească. Găsești la ora actuală în format electronic orice carte scrisă vreodată, așa că nu ar fi greu să se facă așa.
Sau lecțiile predate la diferite materii pot fi cuplate. La geografie, putem să ne plimbăm pe Google Maps. Să mergem, de exemplu, în trimestrul 1 la Dubai, că e la modă.
Plecăm cu vaporul din portul Constanța, vizităm cu ocazia asta acel oraș, învătăm și despre istoria acelui loc, trecem prin strâmtoarea Bosfor, vizităm Istanbulul, învățăm din nou puțină Istorie, partea aia cu turcii. În timpul ăsta acasă citim niște cărți recomandate de profesorul de română pe tema asta, de exemplu una scrisă de Colin Falconer, trecem și prin Strâmtoarea Dardanele, am câteva cărți în bibliotecă în care se pomenește și de ea și tot așa până ajungem la destinație, moment în care elevul știe deja o mulțime de lucruri din câteva domenii. Și nici nu a perceput școala ca pe o povară ci ca pe o distracție, așa, ca o vacanță făcută pe calculator. Și ca bonus ai învățat că un calculator poate fi folosit și pentru altceva decât Facebook, TikTok sau Instagram.
Faci o excursie virtuală în Grecia și în Egipt și când ai terminat știi totul despre istoria antică, dar știi și geografie și ai mai și citit vreo două cărți scrise de Mika Waltari de unde ai învățat mai multe decât te-au învățat toți profesorii de istorie din școală.
Și, așa cum spuneam mai sus, poate mai renunțăm la câte ceva, în fond chiar nu văd la ce-i va folosi unui elev care se face mecanic auto sau casieră la Profi să-și piardă vremea învățând limba latină în clasele I-VIII. O să o învețe și pe aia, dar o vor învăța cei care ajung să facă o facultate de specialitate. La fel e și cu logaritmii și funcțiile de diferite grade și nenumărate necunoscute și cu alte lucruri.
Și nu în ultimul rând, să nu uităm cititul de literatură, că cititul ăla te face să înțelegi ce citești, să nu fii analfabet funcțional. Iar din cititul ăla să facă parte niște lecturi obligatorii. Nu orice literatură, nu tot felul de idioțenii cu vrăjitori și dragoni ci lucrurile de unde elevul are ceva de învățat.
Există însă o singură condiție, dar esențială, pentru ca aceste lucruri să se realizeze: cei care se ocupă de învățământ să nu facă acest lucru pentru leafă ci din pasiune. Să fie apostoli.
V-am ascuns în texul de mai sus și vreo trei cadouri frumoase de Moș Nicolae, sper că le veți găsi și vă veți bucura de ele.
***
Acord istoric. Un producător de maşini de lux introduce săptămâna de lucru de patru zile
Lamborghini a ajuns la un acord cu sindicatele pentru a introduce săptămâna de lucru de patru zile pentru muncitorii de pe linia de producţie, au anunţat marţi asociaţiile sindicale şi compania, în contextul în care tot mai multe companii regândesc structura săptămânii de lucru pentru angajaţii lor.
Un şofer de taxi din Japonia a fost arestat după ce a călcat intenționat cu maşina un porumbel, exasperat de păsările care-i tot ieşeau în cale în timp ce conducea.
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a publicat, împreună cu Ministerul Educației din România, rezultatele „Programme for International Student Assessment” (PISA) 2022. Sistemul de învățământ românesc se află la coada clasamentului în Uniunea Europeană când vine vorba despre domeniile matematică, științe și citire, fiind superior doar celui din Bulgaria.
Producerea de energie nu e pentru căței
A fost o perioadă foarte grea pentru rețelele electrice din România, mai ales pentru cele din Dobrogea. Trei week-end-uri consecutive cu furtuni puternice în județele Tulcea și Constanța au lăsat fără curent zeci de localități. Penultima și ultima furtună (care a atins viteze record ale vântului, de 144 de kilometri la oră, în Jurilovca, Tulcea) au provocat pene prelungite de curent în 46 (prima furtună) și 44 de localități din județul Tulcea. Au fost localități în care energia electrică a lipsit între 8 și 24 de ore, dar au fost și multe în care n-a fost curent câte două-trei zile.
Oamenii, nu neapărat informați, au început să-i certe pe primari pentru că nu au curent. Doar că primarii nu au, în aceste cazuri, absolut nici o vină. Nici măcar Guvernul, mama și tatăl tuturor relelor, nu prea poate fi învinuit. Pentru că furnizarea, distribuția și transportul energiei electrice aparțin din ce în ce mai mică măsură statului român. Producția? Da, încă mai este dominată de către stat, dar nu va mai dura mult.
Statul român,
oricare ar fi fost el, fie că a folosit banii bunicilor sau ai părinților noștri, fie că i-a folosit pe ai noștri, a investit mult, timp de aproape 80 de ani, în rețelele de distribuție a energiei electrice. Și în capacitățile de producție. Capacitățile de producție nu au fost privatizate, era și prea puțin convenabil pentru „investitori“, dar a privatizat furnizarea și distribuția. Inclusiv rețelele din orașele și comunele țărișoarei.
Colegiul Psihologilor anunță că s-a autosesizat și că cele două cazuri despre falși psihoterapeuți sau psihologi lipsiți de deontologie, despre care PressOne a relatat în noiembrie, vor ajunge la comisia de disciplină. Colegiul confirmă că România se confruntă cu un fenomen.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a dispus marţi încetarea procesului penal împotriva fostului vicepreşedinte al ANAF Şerban Pop, pe motiv că faptele de corupţie de care era acesta acuzat s-au prescris.
Să nu cumva să-l uităm pe patriote. Nu dăm nume, că nu e cazul, problema nu e pe persoană fizică. E pe specie.
Patriotele român e tot cum ne-a lăsat scris Nenea Iancu al nostru, dacă nu și mai abitir.
În primul rând, e vocal. Nu-l scoți din hău-hău-hău. Dar ce zic eu vocal, e urlător. Urlă patriotele ca din gură de șarpe. Urlă de dimineața până noaptea, vorba aceea, dimineața urlă iară. Îl frământă dragostea de țară, de țărișoară, care noi, care țărișoara, care progresul, care mașinațiunile Ieuropii.
Patriotele ține la onoarea dumisale, adică la suveranitatea patriei noastre sfinte. Să nu mai avem noi contact cu străinătatea, ea ne spurcă.
Trebuie să rămânem să ne deșertăm pe câmp, tradițional, românește. E știut cazul, s-a mai tot punctat: la români, indiferent de orânduire, că au fost comuniștii, legionarii, băsiștii sau regaliștii, tot n-ai putut să pui piciorul într-o budă de gară fără să calci într-un rahat. Asta e țara, nici bulgarii n-au așa moț frumos, sfânt.
Patriotele iubește țara noastră, dar planează asupra dumisale suspiciunea că mai iubește și altele, că e în simbrie la alde Putin, piticul criminal de război.
Patriotele dă din fleancă, dar dacă îl iei la scuturat n-a făcut nimic în afară de agitprop. N-are nici o realizare, doar trăncăneală în jurul simbolurilor național-ceaușismului târziu. Cu dacii, cu Avram Iancu, în acea șaorma cu de toți, Eminescu să ne judece. Care românii au inventat și mersul pe jos, dar e lumea perversă și rea și nu ne iubește nimenea de deștepți ce sunt românii, adevăratul popor ales de Dumnezeu.
Între timp, patriotele nu are soluție la nici una dintre problemele din lumea reală. Analfabetismul? E binevenit. Iaca bazinul electoral.
Poliția din Arad a deschis marți o anchetă pentru două fapte de ucidere din culpă, după ce o femeie și copilul său nou-născut au murit la Clinica de Obstetrică-Ginecologie a Spitalului Clinic Județean de Urgență Arad.
Se închide circulația pe bulevardul Cetății
Comisia de Circulație din cadrul Primăriei Timișoara s-a întrunit în ședință operativă și a aprobat restricționarea traficului rutier pe bulevardul Cetății, pe tronsonul cuprins între Calea Torontalului și strada Matei Basarab, pe direcția de mers către strada Cloșca. Astfel, în perioada 05.12.2023 (ora 12:00) – 27.12.2023, traficul rutier se va desfășura semaforizat pe toată lungimea…
Timpark începe să elibereze abonamente de parcare pentru anul 2024
Serviciul Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor Publice din Municipiul Timișoara – TIMPARK anunță eliberarea abonamentelor de parcare pentru anul 2024, începând din 8 decembrie.
Statuia lui Adi Bărar va ajunge, până la urmă, în Parcul Alpinet
Statuia lui Adi Bărar, fostul chitarist și front-man al trupei CARGO, este, într-un final, în linie dreaptă pentru a fi amplasată în Parcul Alpinet, a anunțat revoluționarul Corneliu Vaida. A fost nevoie de mai multe încercări, dar, până la urmă, monumentul va putea fi amplasat în rotonda din parcul de pe malul Begăi.