După ce a renunțat la ideea de a fabrica mașini electrice Apple se gândește că ar putea construi roboți.
Eu cred că ideea este excelentă.
Pentru că, dacă o parte, cea mai mare parte din munca intelectuală va fi înlocuită de AI, una din poverile pe care oamenii trebuie să le ducă este munca fizică.
Pentru că nu putem trăi doar din informație, omenirii îi este necesar ceva care să producă și să facă lucruri.
Să facă pâine, să aibă grijă de bolnavi, bătrâni și copii, să măture străzile, să repare mașinile și câte și câte alte lucruri pe care în prezent le fac oamenii.
Și aceste lucruri ar putea să fie făcute de roboți, unii roboți specializați, așa cum sunt în prezent cei de pe benzile de asamblare, sau ar putea exista niște roboței care să înlocuiască oamenii care mătură pe stradă, și alți roboți, mai umani, care să nu fie specializați într-un anumit domeniu dar să învețe, niște androizi.
Cu toate că pare o știre minoră, povestea cu spitalul care este obligat să plătească drepturi de autor pentru muzica ambientală este mult mai importantă decât am putea crede.
Pentru că nu este un caz singular, de fapt în prezent orice entitate unde se difuzează muzică, că e restaurant, că e spital sau sediul firmei dumneavoastră, trebuie să plătească drepturi de autor pentru muzica difuzată.
Și drepturile astea se plătesc pentru orice muzică, chiar dacă, să presupunem, aveți acolo un calculator care generează muzică ambientală.
Banii ăștia nu merg la creatorii muzicii respective ci merg la niște organisme colective.
Așa cum și taxa aia de timbru înscrisă pe cartea pe care o cumpărați nu merge la John Grisham sau la moștenitorii lui Jules Verne ci merge tot la o organizație de aici de la noi.
Iar organizațiile astea, cu o parte din banii ăștia, cu cea mai mare parte, se autofinanțează, iar cu o altă parte din ei îi finanțează pe membrii cotizanți, scriitori sau compozitori.
Deci, dacă citiți o carte a lui Jules Verne finanțați, de exemplu, o poetă de la Afumații din Deal despre care nici nu ați auzit vreodată.
Asculți Bach la firmă, îl finanțezi pe Gigi de la Bacău, care e membru al unei uniuni din astea de compozitori.
Cred că primul lucru care ar trebui făcut pentru a ne adapta la viitor este ca aceste organizații parazitare să fie eliminate.
Dar…
În era digitală în care trăim, accesul la informație și divertisment a devenit mai facil ca niciodată. Cu un simplu clic, putem avea acces la cărți, muzică și alte creații artistice fără să scoatem vreun ban din buzunar. Eu am ascultat aseară Chopin, Tangerine Dream și încă câteva muzici, pe gratis. În timp ce ascultam am citit dintr-o carte în format electronic pe care cineva a pus-o pe internet și eu am descărcat-o, tot pe gratis.
Însă această ușurință a accesului vine cu provocări majore pentru creatorii operelor respective.
Scriitorii și muzicienii se confruntă cu dilema de a-și câștiga traiul din munca lor, într-o lume în care distribuția digitală face ca lucrările lor să fie disponibile gratuit.
Este, fără îndoială, o situație delicată.
Pe de o parte, accesul gratuit la cultură și artă este un lucru minunat pentru cetățeni, deschizând uși spre cunoaștere și exprimare creativă.
Pe de altă parte, există riscul real ca creatorii să își piardă motivația de a produce cărți, muzică sau ce mai produc ei. Nu de alta dar și scriitorii și muzicienii, cât or fi ei de artiști, trebuie să mănânce.
Dacă nu există un sistem care să-i compenseze corespunzător, există riscul ca industria artistică să sufere.
O soluție care ar putea echilibra această situație ar fi implementarea unor modele de business inovatoare care să satisfacă atât nevoile consumatorilor, cât și pe cele ale creatorilor de conținut.
Un astfel de model este cel al subscripției, unde utilizatorii ar plăti o taxă lunară sau anuală pentru a avea acces la întregul conținut disponibil pe platformă.
Astfel, consumatorii ar beneficia de acces nelimitat la o gamă variată de creații artistice, în timp ce producătorii ar primi o compensație proporțională cu popularitatea și calitatea lucrărilor lor.
Cam la fel ca pe YouTube, vezi pe gratis clipurile vlogherilor dar plătești dacă vrei mai mult. Sau la unele ziare, citești titlul și vreo 100-200 de cuvinte, dar pentru mai mult plătești (ce mă enervează chestia asta).
Se poate apela și la sponsorizarea creatorilor, îți place ce face omul ăla donezi și tu la Patreon sau îi trimiți niște bani pe PayPal sau în plic.
Și publicitatea poate aduce o mulțime de bănuți, fie publicitatea directă, când ți-e lumea mai dragă clipul sau muzica sau ceva se oprește și îți arată pe unul cu niște porți automate.
Sau publicitatea mai subtilă.
Dacă ați citi cărțile lui Gerard de Villiers, cele cu SAS, poate ați observat că acolo mobila oamenilor foarte bogați este întotdeauna produsă de Claude Dalle, întotdeauna ceasurile sunt Breitling, întotdeauna oamenii care contează beau coniac Gaston de Lagrange.
Nu în ultimul rând, guvernele ar putea juca un rol activ în susținerea producătorilor de conținut artistic prin acordarea de burse și granturi.
De exemplu, eu dacă aș fi Statul Român aș face o chestie:
Librarii să trimită undeva, la o comisie, sau acestea pot fi preluate direct de la ANAF, bonurile de casă din care se văd titlurile cărților vândute.
În felul ăsta am afla gustul publicului.
Și din lista asta aș scoate cele mai vândute 500 de cărți pe care le-aș premia cu, să spunem 10000 de lei/titlu, condiția contractuală fiind ca autorul să-mi permită să digitalizez aceste cărți pemiate și să le public online în Marea Bibliotecă a Patriei, astfel încât oricine să le poată descărca gratis.
Aș mai crea și posibilitatea ca autorii care nu și-au vândut cărțile în librării ci le-au publicat în format electronic, ca să audă lumea de ei, să le publice într-o secțiune a acestei biblioteci unde să fie votate de către cititori.
Și le-aș da și ăstora, celor din top 500, niște bani.
La fel aș face și cu muzicienii.
Cu arta plastică, cu pictura și sculptura, nu se pune problema pentru că alea sunt niște obiecte fizice care nu pot fi distribuite online, așa că ăia, dacă vor bani nu au decât să producă lucruri care sunt cumpărate de amatorii de artă.
Iar cu pozele, că și pozașii ăștia se tot agită cu drepturile de autor, aș face în următorul fel:
Domnule, dacă ai publicat-o pe un suport fizic, pe o hârtie, într-un ziar sau revistă, ceva, înseamnă că ai fost recompensat într-un fel oarecare.
Dacă însă ai pus-o pe internet, asta e, trebuia să faci cumva cum spuneam că trebuie să facă și muzicienii sau scriitorii.
Iar dacă nu ai făcut așa înseamnă că ai pus-o la dispoziția umanității și umanitatea îți va fi recunoscătoare.
***
Apple ar putea construi roboți, după ce a renunțat la ideea de a lansa mașini electrice
Apple analizează posibilitatea de a construi și lansa roboți personali care să fie folosiți în casă și sunt încercate mai multe prototipuri, spun surse citate de Bloomberg. Nu este clar dacă se va concretiza ceva. Apple a renunțat recent la ideea dezvoltării unor mașini electrice, proiect la care s-a lucrat aproape un deceniu.
Ursula prinsă din nou cu mița in sac
Mai mulţi comisari europeni şi eurodeputaţi pun la îndoială imparţialitatea unei numiri într-un post de rang înalt în Comisia Europeană validată de preşedinta acestei instituţii, Ursula von der Leyen, care va trebui să dea explicaţii pe acest subiect într-o dezbatere în Parlamentul European săptămâna viitoare, relatează joi AFP. Acest caz, care agită mediile politice de […]
NATO nu este şi nu va fi parte a conflictului din Ucraina, a spus Jens Stoltenberg
Secretarul general al NATO a declarat că alianţa militară nu este şi nu va fi parte a conflictului din Ucraina. Jens Stoltenberg a vorbit în cursul unui eveniment care a marcat 75 de ani de la înfiinţarea NATO: „Nu avem niciun plan de a trimite trupe de luptă ale NATO pe teritoriul Ucrainei
Jurnalistul american Tucker Carlson a subliniat că membrii Congresului SUA care urmează să voteze alocarea de ajutoare noi Ucrainei nici măcar nu știu câți soldați ucraineni au murit în conflict, el consideră acest lucru că este o rușine. „Întrebați pe oricine din Congres care intenționează să voteze alte miliarde pentru Ucraina săptămâna viitoare: câți ucraineni au murit […]
Situația a fost făcută publică de managerul unității medicale, medicul Alexandru Calancea. Acesta spune că spitalul a fost somat de Uniunea Producătorilor de Fonograme din România să achite aceste drepturi și în plină pandemie, când la Suceava se înregistra un număr record de îmbolnăviri
Liderul formaţiei Phoenix, Nicu Covaci, a fost externat după operaţia suferită
Liderul formaţiei Phoenix, Nicu Covaci, a fost externat, joi, după operaţia suferită pe creier la Spitalul Judeţean din Timişoara.
România se situează pe primul loc, la nivel european, în topul ţărilor în care copiii şi tinerii sunt puternic afectaţi de sărăcie. Datele din anul 2021, luate în calcul în elaborarea unei strategii pentru sprijinirea părinţilor, arată că peste 40% dintre copiii şi tinerii români din grupa de vârstă 0-17 ani se aflau în risc de sărăcie sau excluziune socială.
Ce spune CTP despre frizerul plasat ca șef la jocurile de noroc: ”Li se fâlfâie…”
Cristian-Gabriel Pascu a fost plasat de Marcel Ciolacu în funcția de vicepreședinte al Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, instituție care se ocupă de controlarea și sancționarea operatorilor din acest domeniu.
„Mâncarea săracului” a ajuns să coste 13.99 lei (28 lei/kg) în Kaufland România
Urzicile, care până nu demult erau considerate un produs foarte accesibil, au ajuns să nu mai fie deloc pentru toate buzunarele. Aceste plante se găsesc primăvara și, deși e drept că pot fi culese din […]
Casa Maghiară din Timișoara inaugurează un magazin cu produse „Hungarikum” premium
Casa Maghiară din Timișoara a deschis astăzi un magazin specializat în produse „Hungarikum”, marcă înregistrată de Ministerul Agriculturii din Ungaria. Magazinul, purtând numele baronului Ambrozy […]
Norovirusul – cauza infecțiilor de la Colegiul Naţional C.D. Loga din Timişoara