1504: Bogdan al III-lea, fiul lui Ștefan cel Mare, devine domn al Moldovei. Va domni până în 1517 și va fi succedat de fiul său, Ștefăniță Vodă.Î
În timpul lui Bogdan al III-lea, ca și în timpul fiului său, sau al înaintașilor săi, viața unui om de rând din Moldova era centrată pe supraviețuire și era caracterizată prin muncă grea, o existență simplă și o puternică legătură cu tradițiile și religia.
Țăranii trăiau în case simple, construite din lemn și lut, cu acoperișuri de paie sau stuf. Aceste locuințe erau modeste și constau adesea dintr-o singură cameră.
Majoritatea țăranilor erau agricultori. Ei cultivau cereale (grâu, orz, secară), legume și plante tehnice (in, cânepă). De asemenea, creșteau animale domestice (vaci, porci, oi, capre) pentru hrană și pentru produse secundare (lână, lapte, carne).
Țăranii aveau obligații față de stăpânul pământului, de obicei sub forma unor dări (produse agricole sau bani) și a corvezilor, muncă gratuită prestată pe domeniul boierului sau mănăstirii.
Alimentația era simplă și se baza pe produse locale. Mâncarea principală includea pâine de secară, terci de cereale, legume, lactate și foarte rar carne.
Societatea era puternic stratificată. La vârful piramidei sociale se aflau boierii, proprietarii de pământ și membrii elitei politice, urmate de clerici și micii nobili. Cei mai mulți oameni de rând erau țărani, care lucrau pământurile boierilor sau ale mănăstirilor.
Educația formală era limitată la clasele superioare și cler. Majoritatea țăranilor erau analfabeți, cunoștințele fiind transmise oral prin tradiții și experiență practică. În sate, bătrânii și preoții jucau un rol important în educația informală a comunității.
1698: Inginerul și inventatorul englez Thomas Savery brevetează primul motor cu abur.
Thomas Savery s-a născut la conacul din Shilstone, lângă Modbury, Devon. A devenit inginer militar, ajungând la gradul de căpitan până în 1702 și și-a petrecut timpul liber realizând experimente în mecanică. În 1696 a obținut un brevet pentru o mașină de lustruit sticla sau marmura și un altul pentru „vâslirea navelor cu mai multă ușurință și expediție decât a fost făcută până acum de oricare altul” care implica roți cu zbaturi conduse de un cabestan și care a fost respins de către Amiralitatea în urma unui raport negativ al inspectorului marinei, Edmund Dummer .
La 2 iulie 1698, Savery a brevetat o pompă alimentată cu abur, „O nouă invenție pentru ridicarea apei și ocazionarea mișcării la tot felul de lucrări de moară prin forța impulsivă a focului, care va fi de mare folos și avantaj pentru drenarea minelor, deservirea orașelor. cu apă și pentru funcționarea a tot felul de mori unde nu beneficiază de apă și nici de vânt constant.” [3] A fost denumit „motor de economisire” după folosirea contemporană a cuvântului „motor” pentru a însemna orice dispozitiv sau dispozitiv. El a demonstrat-o Societății Regale la 14 iunie 1699. Brevetul nu avea ilustrații sau chiar descriere, dar în 1702 Savery a descris mașina în cartea sa The Miner’s Friend; sau, An Engine to Raise Water by Fire, în care a susținut că ar putea pompa apa din mine .
Invenția lui Savery era o pompă fără piston, fără piese mobile, cu excepția robinetelor. A fost operat prin ridicarea mai întâi a aburului în cazan; aburul a fost apoi admis într-unul dintre primele vase de lucru, permițându-i să suflă printr-o conductă de jos în apa care urma să fie ridicată. Când sistemul era fierbinte și, prin urmare, plin de abur, robinetul dintre cazan și vasul de lucru a fost închis și, dacă era necesar, exteriorul vasului a fost răcit. Acest lucru a făcut ca aburul din interiorul său să se condenseze, creând un vid parțial, iar presiunea atmosferică a împins apa în conducta de jos până când vasul a fost plin. În acest moment, robinetul de sub vas a fost închis, iar robinetul dintre acesta și conducta de sus s-a deschis și a fost admis mai mult abur din cazan. Pe măsură ce presiunea aburului s-a acumulat, a forțat apa din vas să urce pe conducta de sus până la vârful minei.
1816: Fregata franceză Méduse eșuează în golful Arguin, în largul Africii de vest, din cauza incompetenței comandantului navei. Mai mult de jumătate dintre cele aproximativ 400 de persoane aflate la bord vor muri în următoarele câteva săptămâni, majoritatea pe o plută improvizată. După 13 zile pe mare, pluta a fost descoperită cu doar 15 oameni în viață.[2] Cazul este imortalizat de pictura lui Géricault Pluta Medusei.
1881: Președintele american, James A. Garfield, a fost rănit prin împușcare și a murit în urma rănirii în data de 19 septembrie.
1897: Inginerul anglo-italian Guglielmo Marconi obține la Londra un brevet pentru radio.
1900: Pe Lacul Constanța, lângă Friedrichshafen, Germania, are loc primul zbor al unui Zeppelin.
1937: Piloții americani, Amalia Earhart și Fred Noonan, care au încercat să zboare în jurul lumii, au fost dați dispăruți deasupra Oceanului Pacific. Evenimentul declanșează cea mai mare operațiune de căutare anterioară celui de-Al Doilea Război Mondial și dă naștere la o varietate de teorii ale conspirației.
1964: Președintele american, Lyndon B. Johnson, a promulgat Legea Drepturilor Civile, prin care se interzicea segregarea în școli, locuri publice și la angajare.
1976: Sfârșitul Vietnamului de Sud; Vietnamul de Nord comunist anexează fostul Vietnam de Sud pentru a forma Republica Socialistă Vietnam unificată.
2002: Bancherul american, Steve Fossett, a devenit primul om care a călătorit singur, nonstop, în jurul lumii într-un balon.
Steve Fossett era binecunoscut pentru recordurile sale mondiale și aventurile în baloane, bărci cu pânze, planoare și avioane cu motor. A fost un aviator cu o experiență excepțională. El a vrut să devină prima persoană care a realizat un zbor solo cu balonul în jurul lumii (reușind în cele din urmă la a șasea încercare, în 2002, devenind prima persoană care a finalizat o circumnavigare solo neîntreruptă și nealimentată a lumii cu orice fel de avion). El a stabilit, împreună cu copilotul Terry Delore, 10 dintre cele 21 de recorduri Glider Open, inclusiv primii 2.000 km dus-întors, primul triunghi de 1.500 km și cele mai lungi zboruri la distanță dreaptă. Realizările sale ca pilot cu reacție într-un Cessna Citation X includ recorduri pentru zborurile non-supersonice US Transcontinental, Australia Transcontinental și Round-the-World. [15] Înainte de recordurile aviatice ale lui Fossett, niciun pilot nu deținea recorduri mondiale la mai mult de o clasă de aeronave; Fossett le ținea în patru clase.
În 2005, Fossett a făcut prima circumnavigare a lumii, fără oprire, fără alimentare, cu un avion, în 67 de ore, cu Virgin Atlantic GlobalFlyer , un avion cu reacție monomotor.
În 2006, a făcut din nou ocolul globului fără oprire și fără realimentare în 76 de ore și 45 de minute cu GlobalFlyer , stabilind recordul pentru cel mai lung zbor al oricărei aeronave din istorie, cu o distanță de 41.467 km.
El a stabilit 91 de recorduri mondiale de aviație ratificate de Fédération Aéronautique Internationale , dintre care 36 stau, [16] plus 23 de recorduri mondiale de navigație ratificate de World Sailing Speed Record Council .
La 8:45 dimineața zilei de luni, 3 septembrie 2007, Fossett a decolat cu o aeronavă ușoară Champion 8KCAB Super Decathlon cu un singur motor de pe pista de zbor privată Flying-M Ranch , lângă Smith Valley, Nevada . Când nu s-a întors, căutările au fost lansate aproximativ șase ore mai târziu. Nu exista niciun semnal de la transmițătorul de localizare de urgență (ELT) al avionului, conceput pentru a fi activat automat în cazul unui accident, dar era de tip mai vechi, cunoscut pentru că nu a funcționat după un accident.
După mai mult de un an de căutări, pe 29 septembrie 2008, un drumeț a găsit trei cărți de identitate mototolite în estul Sierra Nevada din California, la aproximativ 65 mile (100 km) sud (186 de grade) de locul de decolare a lui Fossett. Articolele au fost confirmate ca aparținând lui Fossett și au inclus un card emis de FAA , cardul său de membru Soaring Society of America și 1.005 USD în numerar.
Pe 1 octombrie, la sfârșitul zilei, echipele de căutare aeriană au observat resturi de epavă pe sol la o altitudine de 3.100 m, la aproximativ 690 m de locul unde fuseseră găsite obiectele personale. Mai târziu în acea seară, echipele au confirmat identificarea numărului de coadă al avionului lui Fossett.
Pe 29 octombrie, echipele de căutare au recuperat două oase umane mari despre care bănuiau că ar putea aparține lui Fossett. Aceste oase au fost găsite la 0,5 mile (0,80 km) est de locul accidentului. Au fost recuperați și pantofii de tenis cu urme de mușcături de animale. Pe 3 noiembrie, legiștii din California au spus că profilarea ADN a celor două oase de către un laborator de criminalistică al Departamentului de Justiție din California a confirmat o potrivire cu ADN-ul lui Fossett.
2005: La Londra și în alte orașe au avut loc concertele maraton Live 8, destinate să aducă în prim-plan problema sărăciei din Africa, cu doar 3 zile înainte de debutul summit-ului G8 de la Edinburgh.
2013: Uniunea Astronomică Internațională numește sateliții patru și cinci ai lui Pluto, Kerberos și Styx.