Producătorii auto germani au înregistrat un an dificil în 2024, cu vânzări în scădere și profituri afectate de investițiile costisitoare în mobilitatea electrică. O analiză EY arată că, deși Volkswagen a avut o ușoară creștere, BMW și Mercedes-Benz au suferit pierderi, ducând la o scădere de 2,8% a veniturilor. Între timp, concurența globală a crescut, iar noile taxe impuse de SUA pun și mai multă presiune pe industrie.
Producătorii auto germani, în pierdere de viteză
Volkswagen, BMW și Mercedes-Benz au avut un an 2024 dificil, conform unui raport realizat de firma de consultanță EY. Deși Volkswagen a înregistrat o ușoară creștere a vânzărilor, scăderile raportate de BMW și Mercedes-Benz au dus la o diminuare totală a veniturilor cu 2,8%, scrie dpa.
Între timp, cei mai mari 16 producători auto din lume, analizați de EY, au avut o creștere a vânzărilor de 1,6%, depășind pragul de 2 trilioane de euro. Chiar dacă firmele germane au contribuit cu 613 miliarde de euro, cota lor de piață s-a redus față de anul anterior.
Profitabilitate în scădere și competiție acerbă
Pe lângă problemele de vânzări, producătorii germani au avut de suferit și la capitolul profitabilitate, fiind depășiți clar de rivalii din SUA și Japonia. Constantin Gall, analist EY, a explicat că investițiile mari în mobilitatea electrică nu au adus rezultatele dorite.
„Cererea nu este nici pe departe atât de puternică pe cât se spera”, a declarat Gall, subliniind și alte probleme, precum eșecurile software, restructurările costisitoare și rechemările de produse.
Dacă în 2023 mărcile premium își permiteau să impună prețuri mari, situația s-a schimbat în 2024. Incertitudinile economice și conflictele globale au dus la o scădere a cererii, ceea ce a forțat producătorii să reducă prețurile pentru a rămâne competitivi.
Rivalii asiatici și taxele americane complică situația
Competiția asiatică pune și ea presiune pe industria auto germană. Producătorii din China și Coreea de Sud vin cu vehicule inovatoare, dar mai accesibile, câștigând tot mai mult teren pe piețele internaționale.
În plus, tensiunile comerciale cu SUA agravează situația. Pe 27 martie, președintele american Donald Trump a anunțat că va impune un tarif de 25% pe importurile de automobile, măsură care va intra în vigoare din aprilie.
Această decizie vine într-un moment dificil pentru industria auto germană, având în vedere că SUA rămâne cea mai importantă piață de export pentru producătorii din Germania, conform datelor oficiale ale Oficiului Federal de Statistică din Germania.
Măsuri drastice pentru a reduce pierderile
Pentru a face față provocărilor, mai mulți producători și furnizori germani au anunțat deja măsuri de reducere a costurilor, inclusiv concedieri. Cererea slabă pentru vehicule electrice și încetinirea economiei pun presiune suplimentară pe industrie.
Analiștii avertizează că, dacă situația nu se îmbunătățește, companiile auto germane vor trebui să regândească strategia, să reducă investițiile și să se adapteze noilor condiții de piață.
foto (c) Julian Stratenschulte/dpa