E deja bine cunoscut faptul că muzica clasică stimulează creșterea plantelor și, surprinzător sau nu, poate să facă și oamenii mai inteligenți. Efectele ei calmante și inspiratoare sunt incontestabile, iar dacă tehnologia modernă ne permite acum să ascultăm muzică direct dintr-un ziar online, ar fi păcat să nu profităm de acest lucru.
Într-o lume în care suntem asaltați de informații și haos, poate că o pauză muzicală zilnică este exact ce ne trebuie. Muzica are puterea de a ne îmbunătăți ziua, de a ne relaxa sau de a ne inspira. Așa că, de ce nu ne-am lua câteva minute în fiecare zi pentru a asculta o piesă bună și, în același timp, să aflăm câteva lucruri interesante despre ea sau despre compozitorul care a creat-o?
Începând de astăzi, în fiecare zi, vă invit să faceți o pauză, să dați play la melodia recomandată și să vă bucurați de o experiență sonoră care poate schimba nu doar starea de spirit, ci și perspectiva asupra zilei. Când mintea noastră este înviorată de muzică de calitate, toate par să devină mai clare și mai ușor de gestionat.
***
Georg Friedrich Händel s-a născut la 23 februarie 1685 în orașul Halle (Germania), unde a luat și primele lecții de muzică de la Friedrich Wilhelm Zachow. La vârsta de 17 ani, în 1702, este deja organist în Halle, un an mai târziu este angajat ca violonist și „Maestro al Cembalo” în orchestra Operei din Hamburg condusă de Reinhard Keiser. Aici realizează în 1705 prima sa operă, „Almira” pe un libret de Feustking, cu care atrage atenția publicului. În primăvara anului 1707 pleacă în Italia și rămâne timp de doi ani în Florența și Roma, studiind cu compozitorii italieni Arcangelo Corelli, Alessandro și Domenico Scarlatti și cu Agostino Steffani. În Italia compune opere, oratorii și un mare număr de cantate religioase, însușindu-și stilul și mijloacele muzicii italiene . În 1709 are loc cu mult succes premiera operei sale „Agrippina” (pe un text de Vincenzo Grimani) la Veneția. Alternanța parodiei ironice cu stări de emoție profundă, trecerile de la comic la intrigi rafinate, oferite de libretul avut la dispoziție, sunt transpuse cu deosebită măiestrie în spiritul operei venețiene.
Stabilirea în Anglia
În primăvara anului 1710 Händel a revenit în Germania pentru a prelua postul de Kapellmeister la curtea prințului de Hanovra, dar deja către sfârșitul anului pleacă la Londra, unde obține succes cu opera feerică „Rinaldo” la Haymarket Theatre. Rămâne definitiv în Anglia în calitate de compozitor și muzician al curții regale. Din anul 1713 primește o pensie anuală din partea casei regale britanice, iar în 1727 Haendel devine cetățean britanic. Este propriul său impresar la concurență cu alți compozitori de operă din Anglia, ca Giovanni Bononcini și Nicola Porpora. Pe lângă activitatea sa operistică, compune sub patronajul ducelui de Chandos oratoriul „Esther” și unsprezece motete pentru soliști, cor și orchestră (1717-1720). În 1719 primește însărcinarea să pună bazele unui teatru de operă la Londra, „The Royal Academy of Music”, pentru care compune nu mai puțin de 14 opere. Aici înregistrează și marile sale succese cu operele „Radamisto” (1720), „Giulio Cesare in Egitto” (1724), „Tamerlano” (1724) și „Rodelinda” (1725), care îl fac celebru în toată Europa.