Într-o sală de concert plină, sunetul inconfundabil al Radetzky-Marsch se înalță triumfal. Ascultătorii sunt transportați într-o epocă de fast imperial, uniforme strălucitoare și bătălii glorioase. Acest marș, care și-a găsit locul în fiecare concert de Anul Nou al Filarmonicii din Viena, este creația lui Johann Strauss-tatăl, o figură marcantă a muzicii din secolul al XIX-lea.
Născut în 1804, Johann Strauss-tatăl a fost unul dintre cei mai importanți compozitori și dirijori ai epocii sale, punând bazele unei dinastii muzicale celebre. Spre deosebire de fiul său, Johann Strauss-fiul, supranumit „Regele valsului”, Strauss-tatăl s-a dedicat mai degrabă muzicii de marșuri și dansuri de societate. Într-o perioadă în care Viena era capitala culturală a Europei, el a devenit o figură indispensabilă, scriind piese care aduceau laolaltă simplitatea populară și rafinamentul aristocratic.
Strauss-tatăl a fost și un om al ambiției, reușind să-și creeze o carieră impresionantă în ciuda unei vieți personale complicate. Deși talentul său a fost eclipsat în cele din urmă de faima fiului său, contribuțiile sale au rămas esențiale pentru cultura muzicală vieneză.
Nașterea Radetzky-Marsch
În 1848, Imperiul Austriac era în plină agitație. În acest context, Radetzky-Marsch a fost compus ca un omagiu adus feldmareșalului Josef Radetzky von Radetz, un erou militar care a jucat un rol decisiv în bătăliile din Italia. Marșul a fost destinat inițial să celebreze victoria armatei austriece, însă în timp a devenit mult mai mult decât un simplu cântec militar.
Prima audiție a marșului a fost un succes răsunător, ascultătorii fiind imediat cuceriți de energia și optimismul său. Se spune că soldații care participau la concert au început să bată ritmul cu mâinile și picioarele, dând astfel naștere tradiției care continuă și astăzi: aplauzele sincronizate pe durata interpretării.