În condițiile în care astăzi, 23 iulie, meteorologii au anunțat temperaturi maxime extreme, comparabile cu recordurile absolute, în mijloacele de transport public din Timișoara oamenii circulă în condiții greu de suportat. Multe dintre vehicule nu sunt dotate cu instalații de aer condiționat, iar în cele în care există climatizare, aceasta fie nu face față, fie bagă aer cald.
În aceste condiții, deplasarea cu mijloacele de transport în comun este aproape imposibilă pentru timișorenii nevoiți să iasă din casă pentru rezolvarea diferitelor probleme urgente. Dacă afară termometrele indică la umbră 38-39 de grade Celsius, în mijloacele de transportat în comun atmosfera este sufocantă. Călătorii pur și simplu se topesc în cuptoarele pe roți ale Societății de Transport Public Timișoara. Asta după ce așteaptă uneori și zeci de minute în soare arzător în așa-zisele stații. Fără un spațiu amenajat corespunzător, fără umbră, doar betoane aride lângă niște cioturi de copaci tăiați.
Societatea de Trasport Public Timișoara (STPT) are în dotare momentan 40 de tramvaie funcționale, fără cele Bozankaya. Dintre acestea doar 20 au climă (Armonia), iar restul sunt vechi și fără climă (17 tramvaie tip Bremen și 3 tip München).
Pe lângă tramvaie, societatea mai are 39 de troleibuze și 80 de autobuze. Deși aceste troleibuze și autobuze sunt dotate cu instalații de aer condiționat și ar trebui, teoretic, să funcționeze, în zilele caniculare aceste sisteme de climatizare nu fac față, astfel că temperaturile urcă în vehicule la valori alarmante pentru sănătatea călătorilor, iar atmosfera devine insuportabilă.
Împreună cu călătorii suferă și vatmanii și șoferii de la STPT. Deși apostrofați de multe ori de către călători pentru condițiile inumane din autovehicule, vina pentru căldura din mijloacele de transport în comun nu aparține șoferilor.
„Ne cerem scuze publicului călător pentru condițiile greu de suportat din aceste zile caniculare și vreau să atrag atenția asupra faptului că personalul care deservește aceste mijloace de transport suportă aceleași condiții inumane la un program de lucru de 8-10 ore pe zi. Conform Ordonanței de Urgență 99/29 iunie 2000, angajatorul trebuie să asigure alternarea perioadelor de lucru cu perioade de repaus în locuri umbrite, cu curenți de aer, asigurarea de dușuri, situație la care putem visa, cel mult. Primim 2 litri de apă minerală pe schimb, dar din cauza condițiilor de lucru nu ne ajută să ne răcorim, neavând locuri unde să o răcim, iar la temperatura din cabină apa devine fierbinte. De multe ori angajații noștri au solicitat ambulanța, ajungând să cedeze fizic din cauza expunerii prelungite la temperaturi extreme. Pentru publicul călător care ne apostrofează în toate modurile, vreau să adaug următoarele: la vehiculele dotate cu climă, această climă nu poate fi reglată de șofer, ea merge sau nu merge după capacitatea ei, după condițiile meteo. Niciodată șoferul nu „dă” aer cald în cupeu pentru că este sadic și așa vrea el, nici nu ar avea cum, acel aer cald vine ori dintr-o defecțiune a sistemului de climatizare, ori, la tramvaiele vechi, din ventilația motoarelor, ceea ce nu ține de conducătorul de bord. Să sperăm că vom trece cu bine și peste această perioadă”, a declarat Emilia Horvath, lider de sindicat din STPT, pentru infotimisoara.ro.
Medicii transmit că atunci când suntem expuși la temperaturi ridicate, corpul suferă o alterare a mecanismelor care reglează temperatura internă și pot să apară mai multe probleme de sănătate, uneori foarte grave. Cei mai expuși riscurilor în perioadele caniculare sunt copiii, adulții cu boli cronice, vârstnicii sau persoanele cu dizabilități. Temperaturile ridicate pot afecta inclusiv personele sănătoase, în lipsa unei hidratări corecte și menținerii temperaturii corporale în jurul a 37 de grade Celsius.
***
Dacă crezi că Infotimisoara te ajută să înțelegi mai bine vremurile în care trăim, ne-ar ajuta mult să ne susții activitatea pe Patreon. Susținerea comunității este cea mai importantă resursă pentru noi, jurnaliștii Infotimisoara: