Timișoara a găzduit un atelier internațional organizat de PIARC – Asociația Mondială a Drumurilor, unde 30 de experți din întreaga lume au discutat despre soluții moderne pentru mobilitatea urbană. Vizita a inclus și o oprire la șantierul Pasajului Solventul, una dintre cele mai complexe lucrări din oraș.
30 de experți internaționali din domeniul transporturilor și infrastructurii au participat, în această săptămână, la un atelier tehnic internațional organizat la Timișoara de PIARC – Asociația Mondială a Drumurilor. Reuniunea a fost dedicată mobilității și accesibilității în mediul urban și periurban.
Specialiștii provin din țări precum Germania, Spania, Elveția, Coreea de Sud, Africa de Sud, Slovenia, Japonia, Franța și Portugalia. Tema principală a întâlnirii a fost dezvoltarea unor soluții inovatoare pentru mobilitate sustenabilă, infrastructură inteligentă și orașe mai bine conectate.
Unul dintre momentele importante ale vizitei a fost deplasarea la șantierul Pasajului Solventul, unde participanții au discutat concret despre cum pot fi aplicate noile tehnologii pentru a îmbunătăți siguranța și eficiența infrastructurii.
„Am avut ocazia să discutăm cu specialiști internaționali despre soluțiile pe care le aplicăm pentru a rezolva, de exemplu, presiunea miilor de mașini care vin din periurban dar și din noile cartiere ale orașului”, a declarat viceprimarul Ruben Lațcău.
Potrivit reprezentanților Primăriei Timișoara, Pasajul Solventul face parte dintr-un plan amplu de mobilitate urbană, iar lucrările avansează. Recent, constructorul a finalizat evacuarea ultimilor metri cubi de pământ din interiorul pasajului și a asfaltat drumurile de acces pentru locuitorii din zonă. Tot aici s-a realizat și o operațiune complexă: împingerea unui cheson pe sub 10 linii de cale ferată, fără a opri circulația trenurilor.
„Pentru a reduce aglomerația și timpul pe care îl pierdem zi de zi la volan, în tramvai sau pedalând, este foarte important să închidem inelele de circulație. Avansăm pe Inelul IV Vest, cu pasajul Solventul, un proiect care nu este doar o lucrare tehnică impresionantă, ci o piesă esențială într-un plan mai mare pentru a avea o Timișoară mai bine conectată, mai accesibilă și cu o circulație mai fluidă”, a mai spus Lațcău.
În prezent, pe șantier se lucrează la canalele tehnice pentru rețelele de utilități și la fundația pilonului pentru podul peste rampa Bogdăneștilor. În paralel, continuă demersurile pentru alte proiecte din zonă, precum Podul Solventul și extinderea liniei de tramvai de la Gara de Nord până la pasaj.
Pentru anul 2025, Primăria Timișoara alocă peste 1,3 miliarde de lei pentru investiții publice, dintre care 35% sunt destinate proiectelor de mobilitate urbană. Reprezentanții spun că zona de vest a orașului va deveni un nou pol de dezvoltare.
Totodată, municipalitatea a depus cereri de finanțare europeană prin Programul Regional Vest 2021–2027, pentru a grăbi implementarea acestor investiții strategice.
PIARC este o platformă globală care reunește autorități și specialiști din domeniul infrastructurii rutiere, cu scopul de a promova schimbul de idei și aplicarea bunelor practici în materie de siguranță, eficiență și sustenabilitate a rețelelor de transport.