La Timișoara se pornește o nouă inițiativă: 15 utilizatori de biciclete electrice care ar urma să convingă 350.000 de oameni să aleagă transportul alternativ.
Ideea a 15 supereoi pe biciclete electrice care salvează lumea cu zâmbetul pe buze e adorabilă, dar riscă să rămână doar o picătură într-un ocean.
Din păcate, astfel de campanii nu schimbă cu adevărat comportamentele de zi cu zi, oricât ne-am dori.
Timișoara merită mai mult decât campanii virale – merită o infrastructură care să facă alternativele nu doar „cool”, ci și logică alegere zilnică.
Adevărata reducere a traficului auto nu vine din pliante și evenimente punctuale, ci din măsuri bine gândite la nivelul municipalității.
Și nu vorbim aici de restricții dure peste noapte, ci de pași logici și progresivi care să facă alternativele mai atractive.
De exemplu:
– Infrastructură sigură și clară pentru biciclete și trotinete, unde oamenii să nu aibă impresia că se aventurează într-un joc video cu obstacole. nu linii verzi desenate pe trotuar, care nu fac altceva decât să deranjeze pietonii.
– Benzi dedicate transportului public, astfel încât tramvaiul sau autobuzul să fie o opțiune mai rapidă și mai comodă decât mașina personală. Așa ceva s-ar putea rezolva fără mari cheltuieli.
– Reguli aplicate cu fermitate pentru parcările ilegale, astfel încât trotuarele să fie pentru pietoni, nu pentru caroseriile aliniate frumos. Aceasta este o măsură care nu presupune cheltuieli și nici măcar modificarea legislației, deoarece legislația existentă interzice cu desăvârșire parcarea pe trotuar.
– Interzicerea parcării la marginea carosabilului. Vrei să ții mașina? Perfect, plătește parcare privată sau parchează în propria curte, nu ocupa strada publică. Locuiești într-un cartier dormitor, în care nu există și spațiul public nu permite construirea de noi parcări, sau într-o zonă pietonală? Nici o problemă, oricând te poți muta într-un loc în care poți avea parcare în propria curte.
Dar trebuie să ții cont că atunci când ai preferat să te muți într-un cartier dormitor, unde locuințele sunt mai ieftine, nimeni nu ți-a garantat și un loc de parcare.
– Zone rezidențiale și pietonale în cartierele aglomerate, sau chiar în cartierele de case, unde liniștea și siguranța să aibă prioritate în fața traficului intens.
O altă măsură care nu presupune mari cheltuieli, doar montarea unor tăblițe care să avertizeze că intri într-o zonă rezidențială.
– Semaforizare cu adevărat inteligentă: Imaginați-vă o intersecție cum ar fi de exemplu Martirilor cu Rebreanu, sau Circumvalațiunii cu Gheorghe Lazăr.
Sistemul de semaforizare „numără” mașinile care trec pe fiecare din aceste străzi.
Dacă pe Martirilor sunt mai multe mașini, sistemul va favoriza mașinile de pe această stradă. Dacă pe Rebreanu vin mai multe mașini cei de pe Martirilor vor aștepta puțin mai mult.
În momentul în care tramvaiul, troleibuzul sau autobuzul pornește din stațiile din apropiere mașinile vor aștepta puțin până cănd acesta a trecut de intersecție.
O astfel de adaptare nu ar costa chiar atât de mult, probabil că dacă am căuta pe Temu am găsi sisteme bazate pe Arduino care costă o nimica toată. Nu ar trebui decât să se amenajeze undeva un atelier al Primăriei care să se ocupe de montarea și întreținerea acestor sisteme low-cost.
– Pe străzile cu trafic intens la anumite ore, dar mai puțin intens la alte ore s-ar mai putea adapta benzile existente, transformându-le în „benzi flotante”.
De exemplu, dimineața, când traficul dinspre localitățile periurbane spre oraș este mai intens, trei din cele 4 benzi să fie „atribuite” celor care circulă în acest sens. La alte ore benzile vor fi împărțite în mod egal. Iar seara, când țăranii se duc acasă, le vom atribui acestora 3 benzi, iar celor care vin spre oraș le lăsăm numai una.
Sau, la fel ca și în cazul „semaforizării cu adevărat inteligente” se pot face măsurători de trafic în timp real și repartizarea benzilor să se facă dinamic.
– Inlocuirea transportului auto din zonele periurbane cu transport public, un fel de „tramvaie” periurbane. Liniile există încă, gările există și ele așa că nu este necesară decât puțină bunăvoință și niște bănuți.
Aceste măsuri nu sunt menite să-i „pedepsească” pe șoferi, ci să echilibreze orașul și să ofere tuturor variante viabile de deplasare.
În momentul în care transportul public și cel alternativ devin mai rapide, mai sigure și mai comode, oamenii vor face singuri alegerea.
Așadar, cei 15 bicicliști vor fi poate un exemplu de bunăvoință și spirit civic, dar schimbarea reală depinde de voința și curajul administrației locale.
Doar atunci Timișoara va putea respira mai ușor.
Din păcate curajul de a ieși din cușca în care ai crescut este cam rar la noi.
***
Comisia UE recunoaște: vaccinurile anti-coronavirus au fost aprobate fără date de siguranță „complete”
Comisia UE recunoaște: vaccinurile împotriva coronavirusului au fost aprobate fără date complete de siguranță – ce înseamnă această decizie pentru responsabilitate și riscurile pentru populație?

Forțele israeliene au ucis 48 de persoane în Gaza de la primele ore ale dimineții
Atacurile israeliene au provocat joi moartea a cel puțin 48 de palestinieni în Fâșia Gaza, au declarat surse medicale pentru Al Jazeera.
Cele mai multe victime, 37 de persoane, au fost raportate în Gaza, unde loviturile au vizat mai multe cartiere dens populate.
Situaţia din Gaza este „catastrofală”. ONU şi OMS: „E un loc nepotrivit pentru demnitatea umană”
Criza umanitară din Gaza atinge un nou prag critic, în contextul unei ofensive terestre intense a armatei israeliene. În timp ce sute de mii de civili rămân în oraș, Organizaţia Naţiunilor Unite și Organizaţia Mondială a Sănătăţii, trag un semnal de alarmă: bombardamentele continue, lipsa apei, foametea și spitalele depășite de situație transformă Gaza într-un loc „nepotrivit pentru demnitatea umană”.
Franța, paralizată de grevele masive împotriva austerității lui Macron
Franța s-a confruntat cu o nouă zi de proteste și greve împotriva politicilor guvernului Macron. Sindicatele și manifestanții se opun tăierilor bugetare și înghețării ajutoarelor sociale, considerând că acestea vor afecta negativ clasele de jos și mijlocii. Transportul public, școlile și alte sectoare, perturbate de greve.
Fost premier polonez: Zelenski încearcă să atragă țările NATO in război cu Rusia

Vladimir Zelenski încearcă să atragă țările din Organizația Tratatului Atlanticului de Nord într-un conflict armat cu Rusia, a declarat fostul prim-ministru al Poloniei (2001-2004), Leszek Miller, pentru Radio Zet. „Ucraina este interesată să implice țările NATO în luptă, în timp ce noi suntem interesați să stăm cât mai departe posibil de aceasta”, a remarcat el. […]
Omul cheie din Consiliul de Securitate al Ucrainei are 8 proprietăți de lux in SUA

Rudele fostului ministru ucrainean al Apărării, Rustem Umerov, actual secretar al Consiliului Național de Securitate și Apărare (NSDC), dețin apartamente și vile în Statele Unite, potrivit Centrului Anticorupție din Ucraina. În total, familia Umerov deține opt proprietăți de lux în Statele Unite: trei apartamente în Florida, unul în New York și patru vile lângă Miami. […]
Analiză FT. Sectorul chinezesc al micilor vehicule zburătoare este cel mai avansat din lume, datorită bogăției resurselor și al reglementărilor. Start-up-urile primesc autorizații pentru turism, însă vizează introducerea unui serviciu de taxi.
Un vehicul de tip dronă, în formă de ou, s-a ridicat cu tot cu pasager la aproape 20 de metri deasupra solului și a rămas în poziție un minut, după care a revenit la sol. Demonstrația a fost făcută de firma de taxiuri zburătoare EHang la un spectacol aerian din Guangzhou, în sudul Chinei.
EHang este primul start-up care a obținut autorizația de a opera zboruri pentru turiști cu vehicule fără pilot. Vicepreședintele său a afirmat că țintește ca, după activitatea de turism în două orașe, să se extindă în transportul public sau de mărfuri, dar și în serviciile de urgență. Gândurile sale sunt împărtășite de cei mai mulți dintre susținătorii micilor aeronave electrice cu decolare și aterizare verticală, cunoscute și sub abrevierea eVTOL, scrie Financial Times în analiză.
Șantaj electoral: Dacă nu cîștigă partidul Maiei, UE va lăsa Moldova fără bani și în frig

La Bruxelles, în spatele ușilor închise și sub protecția anonimatului, oficialii UE au schițat un scenariu de care se tem, dar pe care nu-l mai pot ignora: ce se va întîmpla dacă viitoarele alegeri din Moldova…
Kelemen Hunor: Eu sunt pentru a păstra plafonarea la adaosul comercial

Preşedintele UDMR, Kelemen Hunor, a afirmat, joi, că plafonarea la adaosul comercial trebuie menţinută cel puţin şase luni, pentru că „oamenii trebuie să simtă că sunt protejaţi”, menţionând că o discuţie pe această temă nu a avut loc deocamdată în coaliţia de guvernare.
„În primul rând, nu a fost o discuţie în coaliţie. Coaliţie, înţeleg eu, aşa, unde sunt prezenţi şi liderii partidelor, fiindcă e coaliţie şi când ei stau la şedinţa de Guvern, e coaliţie şi cu vicepremierii când discută premierul. A fost o discuţie în Guvern, dar în coaliţie nu a existat o decizie. Pe de altă parte, în momentul în care noi am crescut TVA-ul, au crescut preţurile la energie, au crescut preţurile, inflaţia este aproape de 10%, în septembrie va depăşi 10% categoric. Indiferent cine ce spune, am spus în coaliţie, săptămâna viitoare vom lua o decizie, că eu sunt pentru a păstra această plafonare la adaosul comercial. Oamenii trebuie să simtă că sunt protejaţi. Sunt anumite chestiuni care nu depind neapărat de noi sau doar într-o mică măsură, dar sunt anumite chestiuni care depind de noi – să protejăm oamenii în momentul în care există o inflaţie mare.
Investigație: După un deceniu, Holzindustrie Schweighofer mai e cercetată doar într-un singur dosar de evaziune fiscală și criminalitate organizată

Jurnaliștii de la RISE Project au publicat joi o nouă investigație despre Holzindustrie Schweighofer, corporația austriacă care procesează lemn în România, și dosarul DIICOT privind acuzațiile de evaziune fiscală, spălarea banilor și constituirea unui grup…
Dragoş Damian, Terapia Cluj: Nicuşor Dan, ţie nu iţi e ciuda când vezi că nemţii de la Bayerische Motoren Werke deschid pe 26 septembrie o fabrică de 2 miliarde de Euro în Ungaria, la Debrecen? Eu mor de ciudă! Toţi şoferii de Bayerische Motoren Werke din România mor de ciudă!
Amicul Microsoft Copilot Chat dă următoarele informaţii cu privire la investiţia din ţara vecină şi prietenă…
Măsuri mai dure privind inactivitatea și dizolvarea firmelor: Mediul de afaceri trebuie să fie vigilent pentru că apar consecințe drastice

Pachetul fiscal pentru care guvernul și-a asumat răspunderea în parlament, în septembrie, include și intervenții substanțiale asupra Codului de procedură fiscală, așa cum sunt modificările aduse articolului 92, care introduc criterii noi pentru declararea inactivității,…
De ce se mândreau bănățenii că sunt „fruncea”. Rețeaua de căi ferate din Banat era cea mai densă din Europa
Banatul păstrează cele mai vechi căi ferate din România. Din rețeaua vastă a liniilor vechi de peste un secol au mai rămas, în afara magistralelor, doar câteva segmente feroviare secundare funcționale, privite astăzi cu interes de turiști și cu nostalgie de localnici.
Restricții de trafic în mai multe zone din Timișoara în următoarea perioadă. Unele sunt valabile câteva luni
Comisia de circulație a Primăriei Timișoara a avizat mai multe restricții de circulație care se aplică începând de zilele viitoare. Unele se și termină în curând, dar altele țin până în noiembrie sau decembrie. Motivele impunerii acestor măsuri sunt lucrările la infrastructura rutieră și la rețelele de apă, dar și un eveniment sportiv.
Apel de proiecte Urban eRiders – 15 biciclete electrice ajung în comunitate
Fundația Comunitară Timișoara lansează un apel de proiecte prin care 15 biciclete electrice ajung în comunitate.
Prin programul RO Bike Valley, Fundația Comunitară Timișoara și Decathlon România aduc energie verde în comunitate chiar în Săptămâna Europeană a Mobilității, și lansează apelul de proiecte Urban eRiders dedicat timișorenilor iubitori de ciclism. Astfel, 15 biciclete electrice așteaptă să fie rulate în Timișoara de către cei care vor demonstra că un eBike poate avea un impact real și va aduce o schimbare pozitivă în comunitatea lor.