Bunurile culturale din colecțiile a 18 muzee din România, care au fost expuse în cadrul expoziției „Dacia! Regatul aurului și argintului” la Muzeul Drents din Assen, Olanda, au fost aduse vineri seara în țară. Din păcate, coiful de aur de la Coțofenești și trei brățări dacice din aur nu au fost recuperate, acestea fiind furate săptămâna trecută.
Coiful de aur de la Coțofenești, datat în secolele V-IV î.Hr., și cele trei brățări dacice din aur, descoperite la Sarmizegetusa Regia și datate în a doua parte a secolului I î.Hr., au fost furate din muzeul olandez la sfârșitul săptămânii trecute. Aceste artefacte fac parte din patrimoniul național și sunt considerate unele dintre cele mai valoroase descoperiri arheologice din România.
Trei suspecți – doi bărbați și o femeie – au fost arestați de poliția olandeză și audiați în instanță, însă au refuzat să dea declarații despre locația obiectelor furate. Poliția a publicat imagini cu doi dintre suspecți și a cerut ajutorul populației pentru găsirea pieselor dispărute.
Expoziția a atras zeci de mii de vizitatori
Expoziția „Dacia! Regatul aurului și argintului” a fost deschisă între 7 iulie 2024 și 26 ianuarie 2025 și a atras 84.336 de vizitatori, potrivit datelor furnizate de Muzeul Drents. Evenimentul a marcat 30 de ani de la prima expoziție de arheologie românească găzduită de un muzeu olandez.
Proiectul a fost organizat de Muzeul Național de Istorie a României, în colaborare cu alte 17 muzee din țară, inclusiv Muzeul Național al Banatului din Timișoara.
Istoricul expozițiilor internaționale
Muzeul Național de Istorie a României a organizat, în ultimii zece ani, expoziții internaționale în țări precum Franța, Belgia, Spania, Italia, SUA și China. Printre cele mai importante evenimente se numără „Aurul și argintul antic al României” (2014-2019) și „Comorile României” (2016) în China, scrie TVR Info.
În prezent, autoritățile române și olandeze continuă investigațiile pentru recuperarea coifului și a brățărilor dacice furate. Muzeul Drents și-a reluat activitatea, însă securitatea expozițiilor viitoare rămâne o preocupare majoră.
foto arhivă