În inima Veneției baroce, într-o epocă în care orașul plutea între opulență și decadență, Antonio Vivaldi compunea nu doar pentru vioară sau pentru faimoasele sale „Anotimpuri”, ci și pentru ocazii speciale — serate elegante, aniversări fastuoase sau celebrări în cercuri restrânse. Una dintre aceste creații de salon este și misterioasa „Serenata a tre”.
Titlul complet este La Serenata a tre, sau, în unele surse, La Senna festeggiante. Deși se crede că a fost compusă în jurul anului 1726, lucrarea este învăluită în tăcerea arhivelor: nu avem manuscrisul original, iar interpretările moderne se bazează pe copii fragmentare sau reconstrucții.
În acea vreme, o serenată era un fel de operă de cameră, destinată interpretării în aer liber sau în saloane aristocratice, o muzică de sărbătoare, cu personaje mitologice, alegorice sau fantastice. Nu era gândită pentru marile scene, ci pentru rafinamentul unei audiențe restrânse, adesea nobiliare. Uneori cu o morală simbolică, alteori pură desfătare sonoră, serenata era o formă de muzică teatrală între cantată și operă.
„Serenata a tre” înseamnă „serenată pentru trei voci”. Cele trei personaje nu sunt oameni, ci alegorii: poate Virtutea, Iubirea și Fortuna. Sau poate trei zeități dialogând despre destin, artă și armonie. În muzica barocă, asta era o practică obișnuită — Vivaldi însuși a scris mai multe serenate cu personaje ca Pacea, Gloria, Zeul Fluviilor sau chiar Franța însăși. Nu era importantă povestea în sine, ci efectul estetic și simbolic.
Ascultând „Serenata a tre”, e imposibil să nu remarci tipicul stil vivaldian: melodii clare, dansante, acompaniamente sprintene, dialoguri între voci și instrumente care creează o atmosferă teatrală fără decoruri. Unele arii sunt de o dulceață melancolică, altele capătă un ton jucăuș, aproape comic. Este, poate, una dintre cele mai umane muzici ale sale, tocmai pentru că nu încearcă să impresioneze, ci doar să încânte.
Ca multe dintre lucrările mai puțin „oficiale” ale lui Vivaldi, „Serenata a tre” a fost uitată după moartea sa, pierdută printre manuscrise, redescoperită târziu și rareori interpretată. Opera barocă, în general, a trecut printr-un con de umbră timp de aproape două secole. Abia în secolul XX, odată cu renașterea muzicii vechi, asemenea comori au fost aduse la lumină.
Pentru cei care îl cunosc pe Vivaldi doar prin Anotimpuri, „Serenata a tre” este o revelație. E ca și cum ai descoperi un jurnal intim al compozitorului — mai puțin formal, mai plin de viață, scris parcă cu zâmbetul pe buze. O lucrare care nu cere să fie înțeleasă, ci pur și simplu trăită.