1473: Călugărul Nicodim de la mânăstirea Neamț a terminat „Tetraevangheliarul”, lucrare vestită pentru miniaturile sale și pentru că în el se află portretul lui Ștefan cel Mare, dăruit de către domnitor mănăstirii Humor; de aici denumirea actuală „Tetraevangheliarul de la Humor”.
1889: Înmormântarea lui Mihai Eminescu la cimitirul Bellu.
1903: Henry Ford fondeaza Ford Motor Company.
În zorii civilizației industriale, pe 30 iulie 1863, în inima rurală a Greenfield Township, Michigan, se năștea Henry Ford. Părinții săi, William Ford și Maria Litogot Ford, proveneau din locuri îndepărtate. Tatăl său, născut în County Cork, Irlanda, aducea cu sine o moștenire engleză, iar mama sa, originară din Michigan, purta în venele sale sângele belgian. Orfană de mică, Maria fusese adoptată de familia O’Hern, vecinii săi generoși.
Familia Ford era numeroasă, cu frați și surori care au marcat copilăria lui Henry: Margaret, Jane, William și Robert. În adolescență, un eveniment crucial i-a schimbat cursul vieții: primirea unui ceas de buzunar de la tatăl său. Fascinat de mecanismele sale, la doar 15 ani, tânărul Henry devenea expert în repararea ceasurilor, câștigându-și o reputație remarcabilă printre prieteni și vecini.
Tragedia a lovit devreme în viața lui Ford, cu moartea mamei sale în 1876, lăsându-l devastat. Deși tatăl său spera ca Henry să preia ferma familiei, tânărul nu nutrea nicio afinitate pentru agricultură. „Nu am avut nicio dragoste specială pentru fermă – a fost mama pe care am iubit-o,” scria el mai târziu.
Căutându-și destinul, în 1879, Ford părăsea casa părintească pentru Detroit, unde a început să lucreze ca ucenic mașinist. A învățat meseria la James F. Flower & Bros și Dry Dock Co, iar în 1882, se întorcea la Dearborn pentru a lucra pe ferma familiei. Acolo, a devenit expert în operarea motoarelor cu aburi, fiind angajat ulterior de Westinghouse pentru a le întreține.
În această perioadă, Ford își completa educația la Goldsmith, Bryant & Stratton, un colegiu de afaceri din Detroit. În 1888, s-a căsătorit cu Clara Bryant, iar cei doi au avut un singur fiu, Edsel Ford. În timpul liber, Henry își canaliza energia spre construirea unui motor pe benzină aprins de energie electrică, culminând cu succesul din 4 iunie 1896, când și-a finalizat primul vehicul fără cai, Quadriciclul.
Înființarea Ford Motor Company
Cu invenția Quadriciclului, Henry Ford a început să viseze la fabricarea și vânzarea automobilelor. Primele sale două încercări de a stabili o companie – Detroit Automobile Company și Henry Ford Corporation – s-au soldat cu eșec. Dar Ford nu s-a descurajat. Pentru a atrage atenția publicului, a început să participe la curse de mașini, unde numele său a devenit repede cunoscut. În curând, și oamenii din clasa medie au început să dorească mașini, iar Ford s-a concentrat pe crearea unui vehicul accesibil acestora.
Cea de-a treia încercare a fost norocoasă: Ford Motor Company a fost înființată, vânzând prima sa mașină pe 15 iulie 1903 pentru 850 de dolari. Henry a continuat să inoveze, lansând modelele B, C și F. În 1908, a proiectat Modelul T, destinat maselor. Era ușor, rapid și puternic, folosind oțel vanadiu, mult mai rezistent decât celelalte oțeluri disponibile la acea vreme. Toate modelele T erau vopsite în negru, deoarece această vopsea se usca mai rapid, permițând o producție mai eficientă.
Datorită popularității crescânde a Modelului T, Ford a introdus în 1913 linia de asamblare motorizată, revoluționând procesul de fabricație. Aceasta a redus semnificativ costurile, permițând scăderea prețului mașinii de la 850 de dolari la sub 300 de dolari. Între 1908 și 1927, au fost produse 15 milioane de unități Model T.
În ciuda succesului său, Ford a rămas dedicat accesibilității mașinilor pentru publicul larg. În 1914, a instituit o creștere salarială de 5 dolari pe zi pentru lucrătorii săi, dublu față de alte fabrici auto. Ford credea că muncitorii fericiți și bine plătiți ar fi mai eficienți și loiali companiei, contribuind la atragerea și păstrarea celor mai buni angajați.
Ford a avut și ambiții în aviație, înființând Ford Airplane Company, care a sprijinit eforturile americane în Primul Război Mondial. Din păcate, compania s-a închis în timpul Marii Crize Economice din cauza vânzărilor slabe. Relația dintre Henry și fiul său Edsel a fost adesea tensionată din cauza diferențelor de viziune asupra conducerii companiei. Edsel a murit de cancer în 1943, la doar 49 de ani. În 1938 și 1941, Henry Ford a suferit două accidente vasculare cerebrale, iar pe 7 aprilie 1947, la vârsta de 83 de ani, s-a stins din viață, lăsând în urmă un imperiu industrial și o moștenire durabilă.
1910: Primul zbor al lui Aurel Vlaicu pe Dealul Cotrocenilor.
1940: Al Doilea Război Mondial: Radiodifuziunea Franceză transmite discursul lui Philippe Pétain, președinte al Consiliului de Miniștri, în care se cerea poporului francez să predea armele în lupta cu armatele naziste: „Cu inima strânsă, va spun astăzi ca trebuie să încetam lupta”. La 22 iunie 1940 a fost încheiat armistițiul între Franța și Germania.
1944: Islanda anunță separarea sa definitivă de Danemarca și se proclamă republică – ziua națională.
1950: Medicul american Richard Lawler efectuează primul transplant de rinichi la Spitalul „Mary” din Chicago.
1977: Inaugurarea lucrărilor de construcție a uzinei de autoturisme de mic litraj „Oltcit” de la Craiova (cooperare româno-franceză).