Când să traversez îmi dau seama că tocmai încălcam legea: avea căștile pe urechi.
Bine că nu mi-am luat și aparatul de fotografiat că dacă mă vedea un milițian cu el în mână, mă și punea să mă culc pe asfalt și mă aresta.
Că au dat unii din Parlament o lege, că nu ai voie să traversezi strada cu căști pe urechi, sau cu telefonul în mână. Și nici aparat de fotografiat nu ai voie, că poate fotografiezi un parlamentar, să vadă toată lumea cât sunt ăia de dobitoci.
Țara arde, dar nu ar fi dat ăștia o lege ca un judecător dacă e prins că a dat o sentință nedreaptă, sau dacă niște milițieni s-au uitat la prea multe filme americane idioate și procedează ca ăia care l-au arestat pe zugravul ăla, să își piardă toate drepturile și să nu mai aibă voie să ocupe acea funcție pe vecie. Pe ei aparatul meu de fotografiat îi interesează.
Sau, puteau, dacă tot îi interesează siguranța circulației, să fi dat o lege că dacă un șofer nu încetinește până la evitarea oricărui pericol când se apropie de o zebră, își pierde carnetul pe 6 luni, sau altul care nu oprește când semaforul ăla e roșu pentru el și verde pentru pieton, indiferent dacă pietonul are căști pe urechi sau o pană în cur, își va pierde permisul pe vecie.
Poate că data viitoare o să fim mai atenți când mergem la vot și nu mai votăm nici un partid care are pe liste vreunul din dobitocii care au propus legea asta.
***
Părerea mea este că o administrație ar trebui să aplice legea, dar să nu o facă ca naziștii, ci acolo unde se poate să se dea dovadă de puțină toleranță. Că de fapt interesul unei bune administrări este să fie cetățenii fericiți, nu să încaseze amenzi.
De exemplu, să spunem că pe o stradă parchează cineva pe trotuar. Dacă însă mai rămâne pe trotuarul ăla spațiu destul încât să treacă doi pietoni unul pe lângă altul (și nu un metru, cum visează polițiștii sau autoritățile care nu cunosc legea), nu e chiar un cap de țară, îi atragem atenția, eventual îi lipim cu superglue pe parbriz o mică hartă pe care sunt marcate locurile în care sunt parcări în apropiere, dar nu-i ridicăm mașina la prima abatere.
Dar și toleranța trebuie să aibă o limită.
Dacă de exemplu îl vedem pe melteanul ăla care își parchează dricul în așa fel încât pietonul trebuie să coboare pe carosabil, și îl vedem nu numai odată ci acest lucru se repetă în fiecare zi, trebuie să facem ceva.
Să-l amendăm nu prea are sens pentru că mâine va fi altul în locul său, care va parca exact la fel.
Și atunci vom încerca să facem prin mijloace tehnice ca astfel de lucruri să nu se mai întâmple.
Mai întâi îl vom întreba pe polițistul care a trecut pe acolo de ce nu a făcut nimic pentru a rezolva situația. Că el, polițistul trece zilnic pe acolo, e adevărat că trece cu mașina, nu pe trotuar, dar trece, îi văd eu zilnic.
Îl vom întreba dacă știe că există o lege națională care interzice parcarea la mai puțin de 5 metri de o intersecție și aceeași lege interzice parcarea în orice loc care nu este marcat în acest sens, inclusiv pe trotuarele patriei.
Dacă spune că nu știe, îl vom întreba pe șeful său de ce nu și-a instruit oamenii din subordine în privința cunoașterii legilor țării, că nu e normal ca un polițist, chiar și local, să nu cunoască legea.
Dacă nici șeful nu a știut de legea aia, poate ne punem întrebarea dacă individul ăla mai merită să fie polițist.
Și în final, dacă vedem că oamenii ăia parchează tot acolo cu toate că au nu mai puțin de 3 parcări la distanțe nu mai mari de 100 de metri, poate ridicăm mașina și punem niște bolarzi acolo.
***
Citeam în această dimineață într-un ziar cât primesc ăia din CA-ul de la STPT.
Totuși, nu e cam mult?
Înțeleg ca șoferii și vatmanii de acolo să primească leafa pe care o primesc, că nu e ușor să te scoli la ore când alții încă se întorc pe cealaltă parte și să mai și conduci un monstru din ăla de autobuz sau troleibuz care costă o avere și în care mai ai și o sută sau mai mulți oameni de care răspunzi cu capul.
Dar ca ăia care participă la o ședință pe lună să primească 4500 de lei mi se pare cam mult.
Eu dacă i-aș cunoaște pe oamenii ăștia, poate îi și cunosc dar nu știu ce fac ei când nu-i văd, i-aș întreba care a fost contribuția lor la buna funcționare a transportului în comun din oraș, o contribuție care ar trebui să valoreze cel puțin 4500 de lei /lună.
Au găsit modalități prin care, cu aceleași costuri, frecvența mijloacelor de transport să crească? Sau i-a venit cuiva ideea să organizeze înființarea unui atelier în care să fie reparate compostoarele alea? Sau a inventat cineva o modalitate prin care vehiculul să fie încetinit și apoi oprit când se apropie de un semafor și acesta este “pe roșu”? Un sistem automat de schimbare a macazelor. De exemplu dacă se apropie un tramvai 1, macazele să se aranjeze automat, fără ca vatmanul să facă ceva, astfel încât tramvaiul 1 să meargă întotdeauna pe linia 1. Un nou sistem de organizare a contabilității, sau a evidenței numărului de călători? Se pot face multe la societatea aia. Sau, au făcut o tură cu autobuzul sau tramvaiul, la diferite ore, ca să vadă cum funcționează cu adevărat transportul în comun? Și dacă au făcut, de ce nu s-a întâmplat nimic?
Ceva care să justifice banii primiți.
Pentru că dacă nu au făcut nimic concret ci numai s-au dus la ședința aia unde au mai și primit apă sau Cola pe gratis, atunci oamenii ăia nu sunt decât un fel de hoți.
***
Tot legat de transportul în comun, voi ați văzut cum merg troleibuzele și autobuzele alea când traficul este normal, adică așa ca în weekend?
Trei minute de la Liceul de Muzică până la Județean, și pe traseu mai a fost și un semafor roșu.
Azi dimineață a luat troleibuzul curba aia de la Termal de ziceai că e mașină de curse, mai că nu s-a ridicat pe două roți.
O dovadă mai bună că traficul auto este principalul dușman al transportului în comun nici nu se putea.
***
Făcusem săptămâna aceasta un fel de sondaj, să văd dacă oamenilor le plac noile aranjamente de plante de pe Gheorghe Lazăr, sau le plac mai mult alea vechi.
Am aflat astfel că posesorilor de auto și liberalilor le plac trandafirii.
Fie că sunteți plantatori profesioniști sau doriți să vă amenajați grădina, sau puneți niște flori într-o vază, să vă învăț un mic secret:
Ca să arate cu adevărat bine, plantele nu trebuie să fie tunse la aceeași înălțime, sau să fie identice.
Întotdeauna într-un aranjament de plante trebuie să aveți plante care sunt culcate paralel cu solul, cum sunt de exemplu chestiile alea care se târăsc pe pământ din Parcul Alpinet, sau niște frunze din alea care cresc pe sol, altele de înălțime medie dar care să nu fie neapărat verticale, să spunem niște tufe de trandafiri sau altceva, și unele care sunt verticale și înalte, niște copaci.
Și o să vedeți că tot ansamblul va arăta nemaipomenit. Iar după ce am văzut poza de jos m-am gândit că poate nu ar strica acolo, pe Gheorghe Lazăr, niște bănci în dreptul acelor plante, acolo sus, la marginea trotuarului, cu spatele spre carosabil, să se uite seniorii care ies pe la prânz să ia o gură de aer cum trece lumea.
Bună seara, nu cred că legea aia cu „căști în urechi și telefon sub ochi” a fost dată „așa”, e vorba că lumea trece peste zebră fără să mai studieze traficul și oportunitatea de a trece strada, așa cum umblă pe trotuare și nu se uită să mai vadă peisajul, parcă telefonul e GPS-ul care îi ghidează…
Cam ASTA e esența, cât privește CA de la STPT, în general aceste CA-uri sunt alcătuite din 2-3 SPECIALIȘTI (maxim!!), restul până la număr este formată din venetici, care habar n-au de ce se întâmplă/discută prin consilii, dar sunt prezenți ca să fie nr de votanți în caz că…
Cu mașini parcate PE TROTUAR, în Reșița sunt mai puține cazuri, dar ăi de practică sportul ăsta nu prea sunt văzuți de cine trebuie…
Seară frumoasă să aveți, cele bune.
Cu apreciere Wolfgang Ehrmann
Reșița 11.19.2023