Articol de Sorin Ianoș
Ce este jazzul? O muzică făcută la început de urmașii sclavilor din America, stil care s-a născut în jurul anului 1900. Își are rădăcinile în New Orleans, SUA, prin îmbinarea Blues-ului cu Ragtime, dar și influențe europene. Încercarea de a-l defini exact este în zadar. Găsim totuși în anumite dicționare și tratate diferite explicații: „Stil de muzică nord-american, utilizat mai ales în muzica de dans, avându-și originile în ragtime” (dicționarul „Webster” , ediția 1953) sau „gen aparte al muzicii de dans a negrilor nord-americani, bazat pe ritmuri dezlănțuite” („Dictionary of Modern Music & Musicians”).
În momentul în care o ideologie totalitară pune stăpânire pe cultură, găsim și aceste explicații absurde: „Această muzică, cântată de niște degenerați, este cu totul străină sensibilității muzicale a germanilor” (Enciclopedia Brockhaus, 1935); iar estetica comunistă considera jazzul o manifestare decadentă. Chiar și astăzi jazzul este considerat o muzică excentrică, violentă și greu de înțeles.
Jazzul în Europa
Jazzul s-a răspândit în Europa începând cu 1917, adus de soldații afro-americani în timpul Primului Război Mondial. A influențat compozitori precum Stravinsky și Ravel, iar în 1927, Ernst Křenek a compus prima „operă de jazz”, intitulată Jonny spielt auf.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, deși interzis în teritoriile naziste, era adesea tolerat cu modificări minore.
După război, în blocul sovietic, jazzul era strict controlat, dar a devenit un simbol al opoziției tinerilor față de regimurile comuniste, iar emisiunea „Voice of America Jazz Hour” a fost un etalon pentru acea vreme.
Jazzul în Timișoara
Influențele austro-ungare din Banat erau încă prezente la acea vreme. Cultura și educația muzicală erau bine înrădăcinate în societate. În majoritatea familiilor exista câteun instrument muzical, iar mersul la filarmonică și la operă era ceva obișnuit.
La începutul anilor 1940 apare menționată prima formație care avea în repertoriul său piese cu influențe de swing asemănătoare cu melodiile cântate de Big Band-ul lui Glenn Miller. Formația se numea LogaRitm și era formată din elevi ai liceului Constantin Diaconovici Loga, de unde era inspirat și numele formației.
Timișoara a fost unul dintre orașele de pionierat pentru jazzul românesc, având o istorie îndelungată în această privință. Încă din anii ’40, școlile de dans includeau genurile jazzistice în repertoriu, iar fanfarele municipale din anii ’50-’70 aduceau jazzul în atenția publicului larg.
Un rol deosebit l-au avut „cluburile de jazz la domiciliu”, unde muzicieni precum profesorul Johnny Bota și-au lăsat amprenta asupra comunității. Acesta povestește despre cum tinerii și muncitorii se adunau la cei mai înstăriți dintre aceștia, cum podelele erau date cu motorină și cum ascultau discuri primite „din afară”, toate acestea însoțite de un pahar de răchie. Aceste cluburi erau mai mult decât un loc de distracție și socializare, erau un mijloc de rezistență culturală.
De asemenea, în Timișoara s-a făcut un efort constant pentru consolidarea infrastructurii jazzistice, culminând cu înființarea primului club de jazz oficial la Casa ARLUS (Asociația Română pentru strângerea Legăturilor cu Uniunea Sovietică), iar ulterior la Casa de Cultură a Studenților, unde s-au desfășurat cele mai importante evenimente muzicale ale vremii.
VIDEO Aura Urziceanu – Jocul țambalelor (1974):
După 1970, orașul a găzduit concerte de big band-uri americane de jazz, iar în 1982 a fost creat primul Workshop Internațional de Jazz, sub îndrumarea lui Eugen Gondi și Ioan Băcilă.
Astfel, jazzul din Timișoara s-a transformat într-un simbol al creativității și al suportului reciproc, devenind un motor al schimbărilor sociale și culturale. În ciuda provocărilor politice ale epocii, acest gen muzical a reușit să-și găsească un loc de frunte în inimile locuitorilor orașului, creând o moștenire care continuă să influențeze scena culturală și astăzi.
(c) Fotografii realizate la expoziția din cadrul proiectului „Jazz și viață socială în comunism”, Casa Artelor, 12-22 octombrie 2024
Nota Redacției:
Sorin Ianoș este student în anul II la Jurnalism (UVT) și își desfășoară stagiul de practică la Info Timișoara. Muzician versatil cu peste 13 ani de experiență, este specializat în interpretarea muzicii clasice și jazz, colaborând cu diverse instituții culturale și orchestre. Deține un background solid în muzica militară și este pasionat de jazz și cultura americană, elemente care îi definesc abordarea artistică.