Deși azi se împlinesc 150 de ani de la prima formă de transport în comun din Timișoara (în 1869, se punea în funcțiune primul tramvai tras de cai), funcționarea sistemului de taxare al STPT-ului lasă multe de dorit, afectând în mare măsură călătorii de bună credință plătitori de bilete.
Anul 2009 a adus o revoluție tehnologică pentru transportul public din Timișoara. Din păcate, anul 2019 ne arată cât de mult am rămas în urmă față de celălalte orașe din România.
În ultima perioadă au început să apară o grămadă de plângeri – în online – cu privire la sistemul de ticketing al STPT-ului, dintre care amintim POS-uri fără hârtie sau card-uri de transport care apar în sistem ca invalidate sau fonduri insuficiente deşi în contul aferent cardului există sume suficiente pentru a plăti călătoria. În ambele situații controlorii solicită cetățenilor să coboare la prima stație pentru a le aplica o amendă chiar dacă respectivii călători nu au greșit cu nimic.
Ați observat că în Timișoara ți se cere buletinul la fiecare încărcare a cardului de transport? În Timișoara NU poți reîncărca acest card fără să prezinți buletinul. Înainte vreme, nu se cerea așa ceva decât dacă doreai să beneficiezi de reducerea de 20% aferentă abonamentului (sau de reducerea de 50% pentru elevi sau studenți dacă se prezintă carnetul de note vizat la zi).
DE CE? Poate din cauză că baza de date a STPT-ului nu mai funcționează? Există probleme cu sistemul de ticketing ?
Dacă DA, rugăm STPT-ul să ne prezinte situația sitemului de ticketing cât și soluțiile pentru a intra în normalitate.
Nu spune nimeni că aceste sisteme nu sunt soluții utile, dar când vine vorba de cele 139.841 de abonamente cumpărate de la chioșcurile STPT în 2018, atunci, putem spune că aceste aplicații sunt limitate.
Conform TION: STPT plătește 5% din prețul biletului comision către instituția bancară care aduce automatele de plată.
În 2018 au fost vândute 4.398.662 de bilete și 14.788 legitimații de o zi.
Dacă toți distribuitorii de bilete de transport cer 5% din vânzări, ajungem la plăți către aceștia de 219.933 RON/an – pentru bilete și 8.873 RON/an pentru legitimații de o zi. În total, 228.805 RON cheltuiți pe comisioane pentru vânzarea biletelor. Cu această sumă s-ar putea cumpăra aproximativ 17 automate de eliberare bilete/carduri care să aibă și funcție de reîncărcare carduri.
Totuși, în alte orașe ale țării se poate!
În 2005, Regia Autonomă de Transport București (RATB) cumpără de la compania UTI un sistem de taxare pentru transportul public. Același lucru îl face și Regia Autonomă de Transport Timișoara (RATT) 4 ani mai tarziu și integrează acest sistem automat de taxare care folosește carduri contactless. Bucureștenii nu se confruntă deloc cu problemele de care se lovesc zi de zi călătorii din Timișoara.
Putem să vă prezentăm câteva dintre soluțiile de ticketing care sunt implementate în capitală și care funcționează folosind același sistem ca la Timișoara:
1. Reîncarcare online – user și parola, se poate folosi pentru reîncărcare portofel electronic sau abonament,
2. Reîncărcare prin ATM – se folosesc ATM-urile pe post de automate de reîncărcare portofel electronic sau abonament,
3. Plata prin SMS,
4. Plata cu card-ul DUAL – BCR/STB, BRD/STB.
Toate acestea se pot face și în Timișoara, dar:
Lipsa de viziune ne ține pe loc!
Lipsa colaborării ne arată opacitatea companiilor primăriei!
Lipsa mentenanței pentru aceste sisteme ne duce, cum am arătat mai sus, înapoi în secolul XX!
sursa: USR Timișoara
Scriem pentru timișoreni. Aflați mai multe despre noi!