Între 1973 și 1978, deci în urmă cu peste 45 de ani, mi-am făcut ucenicia și am lucrat la intreprinderea de transport în comun locală care pe atunci se numea ITCVTT, Intreprinderea de Transport și Construcții Vagoane Tramvai Timișoara.
Timișorenii care erau deja cetățeni ai orașului în acele vremuri își amintesc poate un tramvai de serviciu albastru, care avea atașată o remorcă-platformă și care uneori căra materiale de la Atelierele Centrale de pe strada Leontin Sălăjan, actuala Take Ionescu, până la Baza Mixtă din Dâmbovița, altădată trăgea după el un vagon de tramvai…
Pe tramvaiul ăsta albastru lucra pe atunci un bătrân, cel mai bătrân angajat al ITCVTT, cred, dacă îmi aduc bine aminte, că i se spunea Nea’ Todoran.
Nea Todoran ăsta se hotărâse să nu iasă la pensie decât în ziua când va avea 70 de ani. Și nu mai avea mult când l-am cunoscut eu.
Pentru că ceea ce făcea era totuși o muncă grea pentru o persoană în vârstă, întotdeauna i se dădea un ajutor. De obicei un ucenic. Ajutorul ăsta trebuia să lege remorca la tramvaiul de serviciu, trebuia să pună pe platforma aceea câte o piesă care trebuia dusă la unul din celelalte ateliere și să schimbe macazele, acolo unde nu erau macaze automate.
Eu am fost de vreo 3-4 ori, în perioada uceniciei și în primul an de muncă acel ajutor. Cred că am parcurs cu tramvaiul ăla albastru toate liniile care erau pe atunci în oraș.
Și pentru că unul din lucrurile pe care le făceam era să cobor și să schimb manual macazul, acolo unde nu erau macazuri automate, am cam ajuns să cunosc toate macazurile din oraș.
Nici nu era greu, în anii ‘70 singurele locuri unde erau macazuri manuale în Timișoara era la ieșirea din acea derivație de la depoul din Take Ionescu și intrarea pe linia “normală” care făceau legătura între piața Traian și Gara de Est, și în locul unde se ieșea de pe linia tramvaiului 3 pentru a intra în curtea fabricii de tramvaie.
În rest, în întregul oraș existau macaze automate care erau schimbate de vatmanul tramvaiului fără ca acesta să fie nevoit să se ridice de pe scaunul său. Nici măcar nu trebuia să oprească tramvaiul pentru a schimba macazul.
Este adevărat, acestea se mai defectau, vatmanii mai greșeau când schimbau macazul, și de aceea în orice tramvai se găsea și o cheie de macaz, de fapt o rangă, dar acestea era excepțiile foarte rare, nu regula.
Un alt lucru interesant, toate macazurile (pe atunci se spunea “macaze”) erau făcute aici, în Timișoara. Am frezat și eu la ele.
În poza de copertă, pe care am luat-o și eu de undeva de pe internet dar pentru care cred că am și eu drepturi de difuzare pentru că am lucrat (și) pe scula aia, se poate vedea raboteza de la Atelierele Centrale pe care se făcea o parte din prelucrarea acelor de macaz.
Abia cândva după revoluție am aflat că în Timișoara nu se pot confecționa macazuri și de aceea pentru această treabă s-a încheiat un contract cu o firmă germană, parcă, care să facă niște macazuri minunate cu telecomandă. Probabil cineva, vreun șef, poate vreun politician, a vrut să facă un ban grămadă, că toate vilele alea din jurul orașului nu s-au făcut numai pe muncă cinstită.
***
Nea’ Todoran a ieșit la pensie exact în ziua în care a împlinit 70 de ani.
Pentru că locuia în unul din blocurile turn de lângă Baza Mixtă de pe Dâmbovița conducerea întreprinderii i-a organizat o festivitate de pensionare în atelierul de acolo, în mijlocul colegilor, s-au spus discursuri, s-a mâncat tort, i s-a făcut cadou un ceas de mână Doxa, din aur, și o frumoasă machetă de tramvai lungă de vreo jumătate de metru. Petrecerea s-a terminat pe la 7 seara când toată lumea a plecat acasă.
A două zi am aflat că în cursul nopții Nea’ Todoran a murit.
***
***
VIDEO Roverul Zhurong trimite clipuri de pe Marte. Robotul se află în Utopia Planitia
***
Guvernul nipon încurajează companiile și salariații să accepte săptămâna de lucru redusă la 4 zile
Liniile directoare anuale de politică economică ale guvernului japonez, publicate recent, recomandă companiile să le acorde angajaților posibilitatea de a alege pentru a lucra doar patru …
***
Cele 27 de state membre ale Uniunii Europene au aprobat luni, cu o singură abţinere, cea a Bulgariei, textul legislativ prin care ţintele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră devin obligatorii din punct de vedere juridic, în timp ce Comisia Europeană pregăteşte un pachet consistent de politici menite să combată schimbările climatice, relatează Reuters.
***
Cum străzile fără copaci ale Americii alimentează inegalitatea
În fiecare săptămână, la 6 dimineața, Ana Adelea-Lopez, în vârstă de 68 de ani, merge prin cartierul ei din Houston până la stația de autobuz.
Pe drum, trece pe lângă o serie de complexe de apartamente, stâlpi de telefon și garduri metalice pe o întindere lungă de trotuar. Pentru întreaga plimbare a ei, nu există niciun copac la vedere.
***
Ucraina şi SUA încep luni un amplu exerciţiu militar implicând 30 de ţări în Marea Neagră şi în sudul Ucrainei, în ciuda apelurilor Rusiei de a anula aceste manevre. Moscova a declarat că va reacţiona dacă va fi necesar pentru a-și proteja securitatea naţională. România participă la exercițiu cu două nave, un elicopter și 300 de marinari militari.
***
Şeful Forţelor Armate Britanice: O „eroare de calcul” ar putea duce la un război deschis cu Rusia
O „eroare de calcul” în jocul de-a şoarecele şi pisica cu Rusia ar putea duce la un război deschis, a avertizat şeful Forţelor Armate Britanice, generalul Sir Nick Carter, în contextul tensiunilor ruso-britanice din Marea Neagră.
***
Purtătoarea de cuvânt a Ministerului de Externe rus, Maria Zaharova, a comentat ironic despre documentele clasificate ale Angliei care au fost descoperite într-o staţie de autobuz. Ea spune că nu e nevoie de „hackeri ruşi” pentru a obţine documente secrete.
***
„Afganistan, războiul care nu poate fi câştigat“. Americanii ştiau asta, noi când am aflat secretul?
Secretara de presă a Casei Albe, prezentând concluziile vizitei preşedintelui afgan la Washington, a fost fermă şi deosebit de clară, afirmând, în fine, că Afganistanul „este un război care nu poate fi câştigat“, scrie jurnalistul Cristian Unteanu pe blogul său de pe adevarul.ro.
***
România va aloca 135 de milioane de dolari pentru investiţii în infrastructura militară la baza Mihail Kogălniceanu şi centrele de instruire principale, iar scopul, parţial, al acestor investiţii este acela de a sprijini prezenţa prin rotaţie a trupelor americane în ţara noastră, a declarat ministrul Apărării, Nicolae Ciucă pentru publicaţia Washington Examiner.
***
DNA mai are înregistrate 95 de dosare de corupție vizând achiziții în pandemia de COVID, cu sume exorbitante, de măști, izolate și diverse materiale sanitare, a declarat luni șeful DNA, Crin Bologa.
***
Procurorul-sef al DNA, Crin Bologa, a afirmat, luni, ca ascunderea bunurilor obtinute prin fapte de coruptie se face ”in moduri din ce in ce mai sofisticate”, iar unele dintre persoanele investigate dispun de sume mai mari decat bugetul Directiei Nationale Anticoruptie.
***
Investitorii nu pot instala turbine eoliene offshore în România, întrucât încă nu se cunoaște cu exactitate care este instituția care ar trebui să concesioneze companiile suprafețe sau terenuri din Marea Neagră pentru acest tip de activitate, a declarat, luni, Niculae Havrileț, director și expert în Ministerul Energiei, în cadrul unei conferințe de specialitate.
***
Curentul naționalist pare să crească în aploare în România, dar, potrivit unui sondaj INSCOP, naționalismul românesc împărtășește valorile europene în ceea ce privește drepturilor minorităților…
***
Un nou incident cu caracter antisemit: Sinagoga din Orăștie a fost vandalizată
Ferestrele sinagogii din Orăștie, din județul Hunedoara, au fost sparte cu pietre. Vandalizarea clădirii monument istoric a fost anunțată poliției luni dimineață de către doi arheologi, transmite publicația locală Știrile Transilvaniei.
Incidentul vine cu o zi înainte de comemorarea Pogromului anti-evreiesc de la Iași din 1941.
***
***
La Timișoara trebuie să ajungă încă 20 de tramvaie noi, produse în Turcia, dar contractul cu Bozankaya permite achiziționarea mult mai multor mijloace de transport pe șine. Se vor cumpăra garnituri noi suplimentare, dar numai cu fonduri externe. Până o alta, primăria vrea să cumpere și 65 de troleibuze și așteaptă și autobuzele electrice cumpărate de Ministerul Dezvoltării, pentru care a licitat la trecut în final de evaluare tehnică.
***
Orașul cu tramvaie de top mondial, dar cu macazuri schimbate ca pe vremuri: cu ranga
Timișoara va avea tramvaie noi, dintre cele mai moderne din lume, dar macazurile vor fi schimbate în continuare ca acum 50 de ani, cu ranga. Deși primul tramvai turcesc a sosit deja, iar următoarele două sunt programate să vină în toamnă, abia acum vor începe lucrări de refacere a infrastructurilor învechite
***
Complexul Bastion din Timișoara va avea parte de o strategie nouă de dezvoltare, cu reguli mult mai clare, cu activitate mult mai orientată spre cultură și, în perspectivă, terase înierbate de pe complex, zonă pietonale. Academia Română, asociații, instituții de cultură subordonate Consiliului Județean și Primăriei Municipiului Timișoara, membri ai aparatului de specialitate al CJ, …
***
Ordinul Arhitecților Timiș caută idei pentru reanimarea Pieței 700
Care este ideea și percepția pe care o aveți asupra zonei din Piața 700 din Timișoara? Pentru mulți nu una bună, fiind considerată o zonă care nu corespunde cu rigorile centrului orașului. Ordinul Arhitecților din România, filiala Timiș, dorește să aducă o schimbare de imagine, prin intermediul unui concurs internațional. În urma competiției ar urma…
***
Fostul șef al Poliției Locale Timișoara, Dorel Cojan, obligat de Dominic Fritz să se pensioneze a pierdut o primă luptă în instanță. Cojan a cerut, prin ordonanță președințională prelungirea contractului de muncă, dar solicitarea ia fost respinsă.
***
***
Cafea și demografie în Moldova și Valahia
În minunata Histoire de la Moldavie et de la Valachie pe care Jean-Louis Carra a publicat-o în franceză la Iași in 1777, distinsul „secretar si preceptor domnesc“ franțuz al Moldovei estima populația socotită împreună a celor două principate române la 500.000 de suflete. Exactitatea cu care el calculează că sub domnitorul Grigore Ghika o cincime din venitul anual al Moldovei provenea de la vămile din Galați, Moghilev si Soroca ne face să ne încredem în algoritmul său. Onestitatea îl îndeamnă de asemenea să constate cu umor amar:
– „Dacă Jean-Jacques Rousseau vine iar să ne spună că națiile barbare și lipsite de legi valorează mai mult decât popoarele instruite, eu l-aș invita să vină să trăiască un an în pădurile Moldovei…“ („Si M. Jean-Jacques Rousseau vient nous dire encore que les peuples barbares & sans lois valent mieux que les peuples policés, je le prierai d‘aller vite vivre un an dans les forêts de la Moldavie...“)