Operatorul național de transport feroviar de călători, CFR Călători, anunță că a înregistrat o creștere semnificativă în numărul călătorilor în anul 2023, cu 5% mai mare comparativ cu anul 2022. Compania spune că această creștere reprezintă o performanță notabilă, având în vedere contextul actual și nevoia de transport a călătorilor.
Conform datelor oficiale, volumul serviciilor oferite a crescut cu 4,7%, iar numărul călătorilor transportați a înregistrat o creștere de aproximativ 5%. În plus, parcursul călătorilor exprimat în călători kilometri a înregistrat o creștere de 5,8% față de anul anterior.
Reintroducerea trenurilor Intercity și extinderea serviciilor online
Un moment semnificativ pentru CFR Călători în 2023 a fost reintroducerea trenurilor Intercity, după o pauză de 8 ani. Operatorul a proiectat 12 trenuri pentru circulație pe rute importante, contribuind astfel la diversificarea serviciilor oferite. În plus, compania spune că a îmbunătățit experiența călătorilor prin perfecționarea aplicației de cumpărare online a biletelor, introducând facilități precum alegerea locului și a vagonului.
Investiții semnificative în modernizarea flotei
În direcția modernizării, CFR Călători precizează că a semnat în luna decembrie 2023 un contract de finanțare pentru proiectul „Modernizarea materialului rulant feroviar”. Acesta face parte din Planul Național de Redresare și Reziliență, având ca obiectiv îmbunătățirea serviciilor și reducerea timpilor de așteptare în gări.
Cauzele întârzierilor și măsurile luate
În ciuda eforturilor constante pentru menținerea circulației în parametri normali, CFR Călători a identificat cauzele principale ale întârzierilor, majoritatea nefiind sub controlul lor. Acestea includ forțe majore precum condiții meteorologice nefavorabile, evenimente de cale ferată și defectări ale materialului rulant aparținând altor operatori.
„În ceea ce privește cauzele care conduc la întârzieri ale trenurilor, acestea sunt:
- Cauze care NU țin de CFR Călători
- cazuri de forţă majoră: vreme nefavorabilă, căderi de copaci, lipsă tensiune în linia de contact, temperaturi ridicate în şină, ceaţă densă, şine rupte şi macaze defecte, calamităţi naturale, evenimente de cale ferată, furturi de echipamente de siguranţa circulaţiei, loviri de persoane, vehicule sau animale, etc;
- lucrări la infrastructura feroviară, restricţii şi limitări de viteză impuse pe reţeaua de cale ferată gestionate de către CFR SA –administratorul infrastructurii feroviare;
- sosiri cu întârziere ale trenurilor internaţionale la frontieră şi necesitatea preluării și asigurării conexiunilor la trenuri în trafic intern.
- defectări ale materialului rulant aparținând altor operatori de transport feroviar de marfă și călători care conduc la perturbări temporare în circulația trenurilor.
- Defectări ale materialului rulant aparținând CFR Călători – întârzieri directe (cauze care țin de CFR Călători) sau indirecte (cauze generate de factori externi precum vremea nefavorabilă, exemplu – rupere pantograf din cauza căderilor de copaci sau a stării tehnice a infrastructurii feroviare) care conduc la perturbări temporare în circulația trenurilor”, au transmis reprezentanții CFR Călători.
Întârzierea medie pe tren
În ciuda obstacolelor, CFR Călători spune că a reușit să mențină o întârziere medie pe tren de aproximativ 8 minute în 2023, din care doar 1 minut și 7 secunde au fost generate de către CFR Călători.
Investiții și compensații necesare pentru viitor
Cu toate acestea, pentru a menține și îmbunătăți serviciile, CFR Călători subliniază necesitatea alocării resurselor financiare adecvate. În prezent, compania este subcompensată, iar pentru a face față cererii crescute, este importantă asigurarea unor compensații anuale conform legislației în vigoare.