Odată cu aducerea noilor tramvaie în Timișoara, responsabilii din primărie și de la Societatea de Transport Public Timișoara (STPT) s-au temut că vechile șine nu vor face față în anumite puncte și intersecții din oraș. Pentru a putea transporta călătorii, aceste tramvaie – fiind mai mari, mai lungi și mai grele – au necesitat realizarea anumitor lucrări la liniile de rulare.
Doar că în urma acestor lucrări, au avut loc în ultima perioadă mai multe deraieri ale celorlalte tramvaie Armonia în fața Gării de Nord, deraieri care puteau duce la adevărate tragedii, zona respectivă fiind circulată de foarte mulți pietoni. Grav este și faptul că aceste incidente se pot repeta în viitor, cu consecințe poate nu la fel de ușoare.
Pentru aceste deraieri, reprezentanții STPT au dat de înțeles că vina ar aparține vatmanilor, cum că aceștia ar fi circulat cu viteză prea mare. Totuși, după cum vom vedea în cele ce urmează, deraierile nu ar fi fost cauzate de viteză, ci de probleme mult mai grave, cu urmări care se pot repeta dacă nu se iau măsurile necesare.
- Prima deraiere în fața Gării de Nord a avut loc la începutul lunii mai, adică după câteva zile de la înlocuirea șinelor pe porțiunea respectivă. Atunci reprezentanții STPT au declarat oficial că a fost vina vatmanului pentru că ar fi avut viteză prea mare, în jur de 43km/h. Doar că, după cum se vede în imaginile surprinse la acel moment și conform declarațiile surselor noastre, tramvaiul fusese oprit la semafor – care se află la doar câțiva metri de zona unde a deraiat – și nu avea timp să prindă o asemenea viteză încât să sară de pe șine din cauza ei. De fapt, dovezile pe care le avem noi arată că în momentul deraierii tramvaiul avea viteza de doar 9 km pe oră.
- A doua deraiere, cea de zilele trecute, a fost trasă la indigo cu prima. S-a întâmplat pe aceeași porțiune, unde șinele au fost schimbate la sfârșitul lunii aprilie, cu același tip de tramvai Armonia, iar viteza de deplasare a fost și de data asta sub 10 km pe oră. Și totuși tramvaiul a sărit din nou de pe șine și era cât pe ce să lovească pietonii care se aflau pe trotuar.
Șine noi cu probleme, tramvaie construite defectuos
O primă problemă semnalată de sursele noastre este dată de lucrările de înlocuire a șinelor de pe porțiunea respectivă. Noile linii nu au fost puse corespunzător și nu au fost îmbinate cum trebuie, adică fără denivelări. Totodată, șina din exteriorul curbei a fost montată mai jos cu câțiva centimetri decât cea interioară, astfel încât greutatea tramvaiului nu este preluată corespunzător în curbă și acest lucru poate duce la deraiere. Fapt care se și vede în poza de mai jos. Plus urmele deraierilor și de unde încep acestea mai exact. Cu alte cuvinte, șina din stânga a fost pusă mai sus și cea din dreapta mai jos, iar într-o curbă la stânga, cum e cea de la gară, șinele ar fi trebuit să fie puse exact invers.
O altă problemă o reprezintă chiar tramvaiele Armonia, mai exact modul cum sunt construite. Acestea au câte o singură punte la fiecare dintre cele două module despărțite prin burduf, roțile sunt practic la jumătatea fiecărui modul, fapt care provoacă balans necontrolat și apare, mai ales în curbă, acel pericol de deraiere.
Plus, coamele roților – contrașinele care nu trebuie să lase tramvaiul să se deplaseze în lateral – sunt și ele tocite la multe dintre vehiculele STPT, iar împreună cu șinele montate eronat sunt calea sigură spre dezastru.
Consultarea unei persoane cu experiență în domeniu
Având aceste informații, precum și dovezile furnizate de sursele noastre, am contactat o persoană cu experiență în domeniu – din exteriorul Societății de Transport Public Timișoara – pentru a verifica încă o dată posibilele cauze ale acestor deraieri. Valer Ciobănescu este președintele Sindicatului Transpublic din STB (Societatea de Transport București) și avertizor de integritate privind problemele din transportul public în comun.
„În primul rând, infrastructura din Timișoara este la fel de dezastruoasă ca în multe orașe din țară, iar șinele respective, unde s-au produs deraierile, din câte văd, sunt montate eronat. Dacă la acest lucru adăugăm faptul că la tramvaiele respective coamele sunt uzate și nu sunt suficient de înalte, atunci deraierea poate avea loc și la o denivelare mai accentuată a liniei de tramvai în linie dreaptă, nu numai în curbe. La tramvaiele Armonia din Timișoara, care sunt printre cele mai defectuoase din lume, aș putea spune, cele cu o singura punte, se face acel balans și se ridică de față sau spate necontrolat și apare iarăși acel pericol de deraiere. Dacă ar avea două punți (boghiuri), nu ar mai fi așa o problemă. Pe tramvaiele normale, în zona burdufelor, există legătură pe puntea boghiurilor. La Armonia, nefiind acea legătură și rigiditate, există balansul față-spate. Dacă sunt mai mulți călători în spate, greutatea poate influența puntea față în viraj, care devine mai ușoară, în sensul aderenței coamei, și astfel apare deraierea. Problemele sunt evidente, dar probabil nu se remediază nimic și se va da vina pe vatmani”, a precizat Valer Ciobănescu pentru infotimisoara.ro.
Vatmani cercetați disciplinar și sancționați
Contrar declarațiilor făcute de reprezentanții STPT, sursele noastre ne-au spus că niciunul dintre vatmanii de pe tramvaiele care au deraiat la gară nu și-a dat demisia, dar aceștia au fost scoși de pe traseu și aduși „pe groapă”. Adică undeva la depou, unde din șoferi au ajuns să facă, pe perioadă nedeterminată, diferite activități necalificate. Totodată, salariul le-a fost redus conform noii încadrări, asta după ce au fost învinuiți pentru incident și cercetați intern prin diferite comisii.
Vatmanii nu pot să își dea demisia deoarece au contract pe o anumită perioadă de timp (de obicei pe trei ani) și ar trebui să plătească taxele de școlarizare și de reziliere, așa că sunt nevoiți să suporte în tăcere acuzele, eronate de cele mai multe ori, precum și eventualele „umilințe” și retrogradări.
Ce au declarat reprezentanții STPT după prima deraiere
Imediat după deraierea din 8 mai 2022, reprezentanții STPT au precizat punctul de vedere al societății într-un comunicat pe Facebook. Aceștia au declarat că vatmanul a condus cu 43 de km pe oră și au accentuat că șinele din acea zonă nu au nicio problemă:
„În urma verificărilor derulate, s-a constatat că evenimentul s-a produs din cauza vitezei excesive (43km/h) și a neadaptării vitezei la condițiile din zonă (curbă periculoasă la stânga, în unghi drept, curbă cu rază mică și intrare în stație imediat după curbă).
În aceste condiții, conducerea societății i-a propus vatmanului care se face vinovat de manevrarea defectuoasă a tramvaiului două alternative: demisia la zi sau convocarea la comisia de disciplină din cadrul societății, cu sancțiunea maximă aplicabilă abaterii disciplinare săvârșite. Conducatorul de bord a ales demisia la zi, luni urmând să-și depună oficial cererea de demisie.
Societatea de Transport Public Timișoara asigură utilizatorii serviciului public că lucrările la linia cale efectuate pe tronsonul de la Gara de Nord au fost realizate cu respectarea tuturor normelor în vigoare și a parametrilor tehnici specifici lucrărilor de infrastructură a liniei cale”.
Totuși, vatmanii cu care am vorbit noi repartizați pe traseul de la Gara de Nord din Timișoara ne-au spus că stau cu teamă de fiecare dată câd fac curba respectivă, conduc cu viteză cât mai mică, fără să frâneze brusc, claxonează să se ferească pietonii de pe trotuarul din fața intrării în curbă și speră să nu se întâmple o tragedie pe tura lor.
ziaristul si-a dovedit competenta si puterea de discernere in momentul in care a scris ca a contactat o persoana cu experienta in domeniu , un sindicalist.Mai trebuia contactat un politician tot specialist cu gura.Unul din motive ca lucrurile merg prost in tara e si ca presa recomanda specialisti sindicalisti si nu experti atestati in problemele tehnice
In sfarsit un articol demn de un jurnalist, lăsând la o parte comentariul anterior ce e puțin aberant ar trebui sa va interesați puțin la sdm si stpt sunt plângeri de la locatari din zona in legătură cu zgomotul foarte puternic creat de tramvaie in aceea zona de cand sau schimba sinele.