Mitropolitul ortodox al Banatului, Ioan Selejan, a vizitat, acum o săptămână, comuna Ghiroda, unde a fost primit așa cum îți aștepți doar dușmanul: fără mască de protecție. După legea talionului, însă, cum una din specialitățile lui este a se purta fără mască pe timpul pandemiei. Măcar până acum.
El a fost întâmpinat de primarul locului, liberalul Ionuț Stănușoiu, și a avut, printre cei care l-au primit în fața uneia dintre bisericile localității, pe Maria Rovena Violeta Murari, primar în Fârdea, pe lângă fețele bisericești prezente. În toate pozele care există pe paginile Fb ale celor doi primari măștile sau par un accesoriu inutil, sau lipsesc. De ce? Cum legea momentului cere clar purtarea măștii, în interior și în exterior. Și la ce duce asta?
Dacă unul din cei doi primari, sau mitropolitul, au chef să se plimbe singuri în pădure și să-și facă selfiuri, nu le are nimeni baiul. Dar, câtă vreme nesocotești nonșalant niște reguli (faptă pentru care alții deja au luat amendă), de comportament în colectivitate, te lași pozat fără mască și te mai și prezinți public cu isprava ta, atunci când tu ar trebui să fii primul care să aibă grijă de binele enoriașilor și cetățenilor pe care-i conduci, nu să-ți bați joc de el (de acel bine), deja avem o problemă. Despre care trebuie să se vorbească și altfel decât pe la colțuri, și care trebuie sancționată astfel încât să nu ne prefacem, doar, că încercăm să ne facem partea în pandemia prin care trecem toți, legile fiind păstrate, însă, pentru fraieri.
Pozele, pentru orice om cu măcar o vagă judecată, sunt făcute în mai multe momente diferite ale vizitei: deplasarea spre biserică, primirea în curtea bisericii, discursuri în fața bisericii, discursuri în biserică, poze de final, în fața bisericii, în diferite formațiuni. Dacă, pe lângă toate astea a existat și o liturghie, cum spune primarul din Ghiroda (din cele ce urmează nu ne lasă a fi siguri că înțelege după DEX toți termenii pe care îi folosește), nu știm. Dar inducția matematică ne spune că dacă un lucru are loc la k, la k+1, la k+2, la k+3 (și încă nu am acoperit, prin k, toate momentele ce sunt ilustrate prin poze), acel lucru se va întâmpla și la k+4. Deși ajung și toate cele care apar doar în poze pentru a vedea cine minte, și cu ce.
De fapt, la Ghiroda nu s-a purtat mască. De fapt, mitropolitul Selejan nu poartă mască, așa cum apare în mult mai multe poze, la mult mai multe evenimente ale Timișoarei. Întrebarea este… de ce?
Nu crede el în capacitatea medicinei de a spune clar că acest virus există? Doar el însuși, mitropolitul Banatului, a făcut Covid. Nu crede că virusul se transmite ușor și repede? O vizită la Spitalul de Boli Infecțioase de la capătul orașului, sau o simplă lecturare a comunicatelor de presă l-ar edifica. Sau crede el că acele comunicate mint, și este vorba de o conspirație mondiale a ocultei nu-știu-care? Nu. Mitropolitul Selejan nu e prost, chiar dacă, uneori, i se pare interesant să mimeze că e ursul venit de la munte. E doar infatuat și, prins de o boală bisericească ce se răspândește mai ușor decât virusul ăsta de acum, nu are chef să i se spună ce să facă. Pentru că EL E MAI PRESUS.
De altminteri, de ar exista un steag personal al lui Ioan Selejan, acesta nu ar purta culorile României, așa cum ați fi tentați a crede, din derapajele lui naționaliste, ci… orice alt steag, cât ar fi al cuiva de care se poate folosi pe moment. Iar sloganul ar suna așa: EU SUNT MAI PRESUS DECÂT VOI. Lucru pe care mitropolitul a încercat sistematic să-l arate, la fiecare întâlnire presupus ecumenică a orașului, la fiecare festivitate, la fiecare acțiune. Au avut de îndurat batjocura lui prefăcut sfătoasă episcopi și preoți catolici de ambele rituri, reformați, evanghelici, pastori neoprotestanți, pe de o parte, și oameni de afaceri și de cultură, pe de altă parte. Ar trebui să fie nerelevant, în contextul virusului despre care discutăm. Cu toate astea, are o relevanță. Pentru că e vorba de felul de a fi al cuiva care se consideră mai presus de lege.
Ce se întâmplă, atunci când te consideri mai presus de lege? Pentru o vreme, teatrul tău reușește să îi facă pe ceilalți să se simtă sub tine, fericiți de le arunci o ciozvârtă din timpul și din atenția ta. Tu nu ai nevoie de mască pentru că tu nu poți face boala, Dumnezeu te iubește. (Ghinion, mitropolitul a făcut boala). Tu nu poți da mai departe boala, pentru că nu o iei. (Altă tură de ghinion – în Mitropolia Banatului boala s-a transmis, s-au infectat preoți și slujbași, sursele noastre spun că unii au dus boala acasă și și-au infectat și copiii – dar, desigur, despre asta nu se vorbește, ca să nu se supere șeful local.
Dar mai e ceva. Tu poți să-ți porți fudulia cât nu faci rău altuia. Cât nu încurajezi și întețești un sistem în care prostia ta fudulă devine literă de lege pentru ceilalți, pe tipicul pronunției defectuoase a lui Ceaușescu, ce devenea normă și lege gramaticală pentru alții, dornici a-l pupa în fund. Așa e și în Mitropolia Banatului, sursele (folosesc pluralul pentru că sunt mai mult de una – asta pentru a nu exista bănuiala că ar exagera cineva) spun că, de vizitezi stabilimentul purtând mască, pentru a da de mitropolit, ți se șoptește s-o dai jos, că „știi că nu-i place să ne vadă așa”.
Momentul în care mitropolitul a făcut Covid se pare că e legat de îmbulzeala de Sf. Iosif cel Nou de la Partoș, din 15 septembrie. Ca de obicei, nici dracu’ (pare o opțiune stilistică fericită, în acest context) nu purta mască, s-a îmbolnăvit, s-au îmbolnăvit și alții în jurul lui, cum spuneam, unii i-au dus „cadoul” și acasă, la familie. Ar fi fost de așteptat ca, măcar după asta, mitropolitul să respecte regulile stabilite pentru această perioadă de pandemie? Nu. Păi el avusese deja boala, nu trebuia să se mai îngrijoreze. Creștinește, nu?
Ar fi trebuit să îi spună cineva să își poarte masca? Unde? Într-un loc umplut deja de atitudinea lui sfătos-strivitoare cu care își tratează și preoții, și enoriașii, și contactele sociale? Dacă nu se întâmplă asta la case mai mari, să se fi pus un primar de comună, ce nu reușește să stea drept și cu privirea în sus lângă oaspete, și o ”fiică duhovnicească” să spună despre faptul că mitropolitul încalcă legile? Nu, le-au încălcat și ei. Și nu doar în ”momentul pozelor”, cum spun, cum mint. Atitudine de ghiocel.
Am vorbit cu subprefectul Mircea Băcală despre ce s-a întâmplat la Ghiroda. A discutat cu primarul din localitate, urma să dea și de cel din Fârdea. Corect în abordare, subprefectul ne-a spus despre discuția pe care a avut-o cu Ionuț Stănușoiu, în 7 ianuarie:
„Am avut o discuție cu domnul primar, azi de dimineață, i-am explicat faptul că am fost sesizat că la un eveniment desfășurat în localitatea domniei sale a fost văzut fără masca de protecție și că acest lucru, din punctul nostru de vedere, nu este permis. Mi-a explicat că au fost doar câteva momente în care și-a dat masca jos, pentru a fi fotografiat. Nu știu cât este de adevărat. Însă a promis că astfel de situații nu vor mai exista”.
În 9 ianuarie se anunță carantinarea Ghirodei (și nu numai). Aș spune ”Prietenii știu de ce”, dar ar fi sarcastic, nu?… În aceeași zi, primarul anunță acest lucru printr-un filmuleț, vorbind de creșterea UȘOARĂ (probabil cuvânt dictat de musca de pe căciulă) a cazurilor de infectare, după care adaugă:
„Vă rog pe toți să respectați toate măsurile de prevenție. A fost în urmă cu aproape o săptămână… am participat la o slujbă la care, din păcate, la acele poze am renunțat să port masca. Au fost anumite discuții în spațiul public. Îmi pare rău pentru acel lucru. Pe mine personal în orice fel de împrejurare o să mă vedeți că port mască, respect toate regulile. Din păcate am și eu oameni dragi, apropiați, sau foarte apropiați, care sunt în spital în aceste momente, știu cât de complicată e situația. Și în general port mască”.
Frumos că o spune. Dar…
Unul dintre cei care au răspuns mesajului lui, Maxim Răzvan, îi răspunde:
„Avand in vedere ca in ultima sedinta de consiliu local nimeni nu i-a atras atentia domnului consilier din planul apropiat stanga aspura faptului ca poarta masca sub nas (vezi link mai jos) si vazand pozele de la evenimentul religios ce a avut loc la inceputul anului NU mai aveti autoritatea morala sa ne cereti sa respectam masuri sanitare. Nu spun ca sunteti responsabil de situatie..dar in mod cert puteati face mai multe pentru a o evita. Sanatate si sunt sigur ca pe viitor veti fi mai atent.”
Ce e drept, linkul dat de Maxim confirmă. Cum și postări anterioare de pe pagina Fb a primarului arată că, de fapt, cel mai degrabă nu poartă mască. Și cum este clar că minte, legat de povestea cu ”doar niște poze, repede”, cum i-a explicat subprefectului. Și cum deja am demonstrat mai sus. Sperăm doar că, măcar de acum, va fi mai grijuliu.
Cât despre ”fiica duhovnicească”, primărița pesedistă din Fârdea, cu sloganul ”Eu țin cu voi”, în campanie, ce să mai spunem? Să-i fi spus ea părintelui întru spovedanii și jelanii cum este cu legea? Nuuuu. Mai bine riscă să aducă o felie de Covid celor ”cu care ține”, cum lor, celor din apropierea mitropolitului nu li se poate întâmpla. Deși e plin spitalul, și, mai nou, și cimitirul de cei cărora „nu li se putea întâmpla”.
Să-i fi spus un medic, aceluiași mitropolit, despre ce face prost?… Dar cine să fi fost acela? Eventual marele Virgil Musta, cel pe care Covidul l-a scos din anonimatul local? Dar oare se poate întoarce un medic care face parte din adunarea eparhială a mitropolitului, așa cum se întâmplă cu Virgil Musta, să-i bată obrazul mitropoliului? Nu poate!
Nu mai rămâne decât poliția…
Pentru că, de fapt, poliția e instituția care POATE și TREBUIE să facă mai mult decât să dojenească, precum prefectul, sau să se vorba-aia pe domnia ei, cum a făcut primarul de la Ghiroda, cu oaspetele cu idei personale vizavi de legi. Poliția e cea chemată să mențină ordinea și să îi amendeze pe contravenienți. Face poliția treaba aceasta?
Trag cu ochiul prin vecini, până aștept să vorbesc cu șeful IPJ Timiș, și anume la Arad. Vorbesc cu purtătoarea de cuvânt de acolo, îmi indică materialul din ziua respectivă – frumos, explicativ, să vedem bucata care mă interesează, din 5 ianuarie (ziua cu discuția) pentru 4 ianuarie:
„În cadrul acțiunilor desfășurate au fost legitimate 2.545 de persoane, verificate 121 de societăți comerciale, restaurante, terase, unităţi tip fast-food, hoteluri, pensiuni şi alte spaţii de cazare, parcuri și zone de agrement, gări, autogări precum și 20 de mijloace de transport în comun.
Pentru abaterile constatate au fost aplicate 105 sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 19.000 de lei, dintre care 4, în valoare de 1.500 de lei, pentru nerespectarea interdicțiilor privind deplasarea/libera circulație, iar celelalte pentru nepurtarea măștii de protecție.
Conform H.G. 935/2020, reamintim că purtarea măștii de protecție este obligatorie în toate spațiile publice.”
Cum aflasem de la cunoscuți, au fost sancționați și oameni ce erau aproape de mașina proprie, ce plecaseră, după ce au parcat, spre locul unde aveau treabă, cu masca în mână, și încă nu apucaseră să și-o pună. Și, apropo, de avem pe cineva care mimează că nu știe despre ce e vorba, explicațiile din H.G. 935/2020 le găsește aici: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/232732
Dar să vedem cum e la Timișoara. Găsim și aici știri postate în 5 ianuarie, despre 4 ianuarie:
„La activităţi au participat 281 de forţe de ordine, fiind verificate 89 de societăți comerciale, precum şi 87 de mijloace de transport persoane, dintre care 48 de mijloace de transport în comun, fiind totodată legitimate peste 2000 de persoane.
Pentru abaterile constatate au fost aplicate 207 sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 52.500 de lei. Dintre acestea, 176 de sancțiuni contravenționale în valoare de 44.500 de lei, au fost aplicate pentru nerespectarea măsurilor de protecție individuală, respectiv pentru nepurtarea măștii sanitare și 31 de sanctiuni în valoare de 8.000 de lei au fost aplicate pentru nerespectarea interdicțiilor privind deplasarea/libera circulație.
Aceste activități se vor desfășura și în perioada următoare, pe raza întregului județ, pentru prevenirea răspândirii infectării cu noul coronavirus și impunerea respectării legislației.
Sănătatea și siguranța cetățenilor sunt prioritare tuturor instituțiilor cu atribuții în domeniul ordinii și siguranței publice, astfel că forţele de ordine vor desfășura permanent în această perioadă activităţi de verificare cu privire la respectarea prevederilor impuse pe perioada stării de alertă, pentru a proteja cetăţenii și pentru a preveni răspândirea virusului Covid-19.”
Nu sună rău. Se lucrează, se verifică, se dau amenzi. Plevuștii, pesemne. Se vor lua și de măriri? Discut scurt cu comisarul șef Dan Constantin Stoicănescu. Vreau să știu de ar avea apăsări să gestioneze aplicarea legii atunci când e vorba de doi primari și de un mitropolit – recte de ”măriri” – comisarul șef nu e un om al cuvintelor multe, îmi spune să trimit faptele, și voi vedea. Bun.
Trimit situația. Este marți, 5 ianuarie. ”Se fac verificări”, este răspunsul cu care prindem sfârșitul săptămânii. Nici o problemă, povestim acum, în acest articol, despre ce este vorba, și reluăm când vine și acest răspuns.
Ce e drept, nu știu ca informația să fi ieșit public, dar în toată bulibășeala ortodoxă bănățeană s-au mai dat și amenzi pentru nerespectarea măsurilor legate de pandemie. Au fost preoți amendați, și… nu chiar plevușcă. (Hint – chiar în una din localitățile ce intră în carantină de azi). Dar deocamdată nu s-a vorbit despre asta. Cum nu s-a vorbit nici despre Covidul făcut de mitropolit. Cum nu s-a vorbit nici despre faptul că, la sfințirea caselor, de acum câteva zile, unii preoți intrau în casele oamenilor FĂRĂ MASCĂ. Deși era deja DUPĂ discuția pe care am avut-o cu mitropolitul. Pentru că, da, a existat o discuție și cu el.
Tot în 5 ianuarie l-am sunat și pe mitropolit, să îi spun că am văzut pozele de la Ghiroda, și l-am întrebat ce are de spus legat de faptul că nu a purtat mască. Mi-a spus că nu a purtat-o decât scurt, pentru poze. I-am spus că pozele au fost făcute în momente diferite ale vizitei și că în nici una dinte ele nu purta mască. Mi-a replicat că există un protocol pe care preoțimea îl are cu legiuitorii legat de momentul liturghiei, am întrebat dacă acel protocol există și în scris, a aprobat cu jumătate de gură. Da, dar pozele nu erau de la liturghie. Mitropolitul spune că îi pare rău și să o să fie mai atent.
– Dumneavoastră ați avut deja boala, teoretic nu ați mai putea să o dați, în caz că v-ați gândit la asta, dar nu realizați că ar trebui să fiți un exemplu pentru enoriași?
– Nici doctorii încă nu sunt siguri legat de asta, cu transmiterea.
– De aia am spus ”teoretic”, pentru că încă puteți fi contagios – și asta se poate. Dar cum sunteți văzut de enoriași?
– Da, îmi pare rău… O să am mai multă grijă.
Din ”multa grijă”, preoții lui au intrat fără măști în casele oamenilor. Și au ținut, a doua zi, la Catedrală, rânduielile Bobotezei fără mască. Așa cum se poate vedea în publicația „Ziua de Vest”, într-un articol cu un titlu care se bate cap în cap exact cu pozele oferite în același articol: „Boboteaza, în pace și armonie, cu respectarea regulilor anti-COVID, la Catedrala Mitropolitană Timișoara”. Dar asta nu trebuie să mire pe nimeni, exact pentru că este vorba de Ziua de Vest. Tot aici apare, în 9 ianuarie, mitropolitul pozat în timpul ”binefacerilor de Sf. Ion” – desigur, tot fără mască, și el și călugărițele din jur, pentru că, nu-i așa, de ce să te duci cu mască într-un spital ca cel din Gătaia sau din Jebel, după ce tocmai ai promis că „vei avea grijă”? Așadar, o mulțime de minciuni, de la vlădică până la opincă. Și promisiuni care au ținut cât răspunsul aruncat la un telefon.
Ar fi bine a nu se încerca pedalarea pe teza că ”deranjul” meu vine pentru că este vorba de ortodocși, știut fiind că am publicat mai multe volume legate de Biserica Catolică. Atunci când și în Biserica Catolică din România au existat voci și fapte ce contestau măsurile de protecție impuse de autorități (ce e drept, puține au fost vocile acestea), am sancționat și asta, așa cum s-a întâmplat legat de preotul Wilhelm Dancă, rector al Institutului Teologic Romano-Catolic din București.
O spun cu toată onestitatea, nu mă încălzește cu nimic dacă mitropolitul sau primarii pierd niște bănuți pe o amendă – oricum, bănuiesc că mitropolitul nu i-ar scoate din buzunarul propriu. M-ar încălzi, însă, de aș ști că pot să mă bizuiesc pe faptul că poliția orașului meu îi tratează pe toți cei care încalcă legea în mod egal. Și că funcția nu bate gradul. Și că măcar o instituție nu devine ghiocel în fața nesimțirii și inconștienței popești – câteva din cauzele pentru care ne adâncim tot mai mult în boala asta, și furându-ne căciula, mai ales când este vorba de mitră.
(Foto – paginile Fb ale primarilor Ionuț Stănușoiu și Maria Rovena Violeta Murari)
Ramona Băluțescu
Felicitari, Ramona Bālutescu !
Un articol necesar si binevenit !
Asistām, stupefiafiati, cum o gascā de iresponsabili, in frunte cu mitroplitul Banatului, sfideazā dispozitiile in vigoare si isi bate joc de oamenii in mijlocul carora isi poartā cu nesimtire iresponsabilitatea si trufia.
Nici cei doi primari, prezenti la eveniment, nu se lasā mai prejos !
Doar si ei trebuie sā dea un necesar exemplu comunitatii !
Nesimtirea, lipsa elementarā de bun simt si iresponsabilitatea sunt la ele acasā !
Si, totusi, ce face Politia ?
Ce face Jandarmeria ?
Ce fac toate celelalte autoritati care sunt investite cu impunerea si cu respectarea legilor ? !
Dacā pe fetele bisericesti si pe primarii celor douā localitati nu îi duce capul, dacā nu pricep sau nu vor sā priceapā, este cazul ca cei care au datoria sa cearā si sā impunā respectarea legii sa actioneze cu fermitate impotriva oricaror forme de abuzuri, de nesocotire si de sfidare a legislatiei in vigoare !
Sa se ia masuri ! Impotriva tuturor ! In egalā masurā !
Sau ce ar trebui sa inteleagā de aici ceilalti oameni ?
Cā ei sunt cetateni de categoria a doua ? ! Cā ei au numai indatoriri si obligatii ?
Cā legile si dispozitiile sunt valabile numai pentru plebe ?
P. S. Una din pozele existente este o fotografie de grup, fācutā in fata intrarii in Bisericā !
Din cele 19 persoane prezente, o singurā persoanā are masca pe figurā !
Amendati toti cei care nu au purtat masca conform legi , daca s-ar repecta legea ar fi amendati
Sper ca sa fii sanctionata deontologic pentru obraznicia cu care te ai adresat parintelui mitropolit.ESTI O AROGANTA SI O PROST CRESCUTA.Dumnezeu o sa iti umple si tie fata de ocara nici o grija superbia.
Niciun episcop nu poarta in public masca (decat uneori patriarhul). Puteti verifica pe site-ul oricarei episcopii. De exemplu, la Caransebes de 1 decembrie, singurul care nu a purtat masca nici in interiorul, nici in exteriorul catedralei, la depunerea de coroane a fost episcopul, desi statea langa primar. La fel, la concertul de colinde din ajunul Craciunului.
https://www.episcopiacaransebesului.ro/stiri/cotidian/2020/12/ziua-nationala-a-romaniei-sarbatorita-la-caransebes/
https://www.episcopiacaransebesului.ro/stiri/cultural/2020/12/recital-de-colinde-la-catedrala-episcopala-din-caransebes/
Foarte bune observații. Mitropolitul este un om sfătos, în special cu alții, nu cu domnia sa. Vizibilitatea personala are mare trecere la el. Desigur, principiul biblic „sa nu stie stanga ce face dreapta „, e valabil doar prin predici. N-ar strica o vizibilitate in ce priveste parohiile libere. Pe situl prafuit al mitropoliei apar ramasite din ceea ce ar trebui. Mai pot fi tinerii motivati?! O aplicare onestă a regulamentului pentru numirea preoților, si nu dupa bunul plac al mitropolitului ar fi o masura îmbucurătoare. Ceilalti, din sectoarele mitropoliei, sunt doar de ornament. Nimeni nu mai este consultat, dupa regula bisericii. Totul e dupa bunul plac al mitropolitului. Aceeasi masura se aplica si in cazul pensionarilor. Unii sunt pensionati la 65 de ani, altii cand o vrea mitropolitul. Ar fi interesant o abordare in acest sens într-un viitor articol.