Astăzi vom avea de toate, și nori, și soare, poate chiar și puțină ploaie. Temperatura maximă va ajunge la 24°C.
Calitatea aerului este moderată. Adică aerul nu este nici curat, dar poluarea nu a ajuns la nivelul la care a respira devine un pericol.
Probabil ați observat cum nici o administrație din ultimii 30 de ani ani nu a făcut nimic în această privință decât butaforie. Nu avem destule spații verzi în Timișoara, așa că hai să fentăm cumva, că de aia suntem români, ca să fim șmecheri, adăugăm Pădurea Verde la oraș și în felul ăsta iese bine pe hârtie. Noi nu am plantat un copac, nu am eliminat o mașină din oraș, nu am desființat nici o parcare, ba chiar vrem să facem una nouă în buricul târgului, de parcă am fi nebuni, tolerăm în continuare ca meltenii să parcheze pe trotuare, transportul în comun se face tot cu autobuze poluante în loc să se facă cu troleibuze electrice, chiar și acolo unde infrastructura pentru troleibuze există. Ba chiar și unde sunt troleibuze, unele din acestea sunt obligate să meargă pe trasee fără linie electrică, folosindu-și motorul termic. Știați că în anii ’70, în urmă cu 50 de ani, tot transportul în comun din oraș era exclusiv electric? Cred că erau doar 3-4 linii de autobuz, eu țin minte 33 care mergea în Calea Șagului. Existau autobuze, dar acelea erau destinate transportului către alte localități, iar la un moment dat le puseseră și ălora niște butelii pe acoperiș, ca să meargă cu gaz metan și să polueze mai puțin. Dacă panta ascendentă a evoluției din acei ani s-ar fi păstrat, acum am avea aplicații prin care chemăm acasă un taxi zburător, nici nu ar mai trebui să coborâm, că ar intra taxiul pe fereastra sufrageriei. Și probabil ar fi gratuit. Nu știu ce este atât de greu, descurajați dracului transportul cu mașini personale pentru cei care nu le folosesc pentru a-și câștiga pâinea, încurajați sistemele de taximetrie și de “car sharing”, în așa fel încât să fie la fel de rentabil sau chiar mai rentabil să folosești așa ceva în locul mașinii personale. Încurajați transportul electric, faceți un sistem de transport în comun coerent în care nimeni să nu aștepte mai mult de 6 minute și cea mai apropiată stație, oriunde te-ai afla în oraș, să nu fie la mai mult de 500 de metri distanță, că acum dacă te uiți la harta aia, te apucă crizele de epilepsie. Și plantați cât mai mulți copaci. Începeți cu lucrurile care există deja și trebuie doar reparate, linia 15 să nu o mai ia pe unde nu are linie, reînființati linia 12 de troleibuz, tramvaiul 5 înțeleg că se face, puneți din nou troleibuzul pe linia 13, eventual prelungiți-l până la Săcălaz și atunci nu va mai fi nevoie să faceți butaforie și tot felul de șmecherii pe hârtie.
Cursul BNR valabil pentru astăzi este de 4.8936 lei/Euro, 4.8528 lei/USD, 5.0703 lei/CHF și 5.6368/GBP.
În ultimele 24 de ore au continuat știrile legate de moarte Reginei Elisabeta a II-a, doar că știrile nu se mai refereau la evenimentul propriu-zis, ci la lucruri legate de acesta, ce va urma, când va fi adusă la Londra, când o îngroapă, se face pomană sau nu? O mulțime de oameni și-au găsit legături cu fosta regină, unora le-a adresat câte un cuvânt, alții au stat lângă ea în cine știe ce ocazie, alții au călcat pe trotuarul pe care a călcat și regina în 16 aprilie 1971, pe la prânz, alții au văzut-o odată la televizor. Bineînțeles că nu s-a uitat că actualul rege Charles al III-lea are ceva proprietăți în România, așa că acum suntem un fel de vecini cu regele, românii îi vor putea spune regelui, când o să-l mai vadă, “bună vecine”. Poate ne dă și nouă un colac și niște colivă, cum se face între vecini. Cam așa au fost cam 75% din știri. Celelalte 25% au fost despre Ucraina, dar despre alea nu prea vorbim pentru că de acolo avem știri dintr-o singură parte, deci nu putem să vorbim despre o libertate a informației, practic nu putem ști care este adevărul acolo. Așa că mai bine nu mai vorbim de loc – Totuși, între miile de știri cu regina și cu victoriile ucrainienilor am găsit și câteva știri interesante, chiar dacă nu le comentez: Miniştrii Energiei ai UE au respins plafonarea preţului gazelor ruseşti. Bruxelles-ul va limita veniturile producătorilor de energie din afara gazelor. Așa cum este și normal. Nu poți să-i impui producătorului un preț de mercurial, pentru că este posibil ca acesta să nu mai vrea să-ți vândă, mai ales dacă are și monopol și mai are și clienți în altă parte. Dimpotrivă, dacă ai nevoie de marfa lui, normal este să-ți faci șosele și infrastructira necesară în așa fel încât transportul mărfii să te coste cât mai puțin. Poți însă să elimini profitul intermediarilor, că dacă ăștia se supără, nu prea este nici o pagubă, că ăstia nu fac mare lucru, majoritatea înregistrează două facturi pe lună. Până la urmă clienții pot să cumpere și direct de la producător – Angajaţii Alro Slatina au fost anunţaţi că fabrica se va închide de tot. Peste 2.000 de angajați vor intra în șomaj. 2000 de oameni care sunt departe, tocmai la Slatina. Probabil știrea asta îi cam lasă rece pe majoritatea celor care nu fac parte dintre cei 2000. Totuși, 2000 de oameni care devin șomeri înseamnă 2000 de familii, poate 4000 sau 6000 sau 10000 de oameni care nu-și vor mai putea plăti ratele, sau vor avea un nivel de trai mult mai scăzut decât în prezent. Asta în condițiile în care suntem în plină criză, vor mai urma și alți șomeri și un loc de muncă va fi tot mai greu de găsit – IT-iștii lui Dumnezeu – Managerii spitalelor care condiționează internarea de prezentarea unui test COVID vor fi demiși, avertizează Ministerul Sănătății – Institutul Oncologic din Timișoara, gata în 2026? Rafila, pe lista celor care promit spitalul – SpaceX a făcut un nou test cu mega-racheta Starship. Motoarele au pornit câteva secunde. Prima lansare orbitală ar trebui să aibă loc în câteva luni – China a testat un nou motor de rachetă pentru misiuni selenare. V-am spus eu, până își lansează NASA racheta aia, chinezii vor avea pe Lună bazare sau fabrici care produc magneți cu neodim. Poate nu știați, steagul ăla roșu este deja înfipt în solul lunii. Și o mașinuță chinezească se plimbă pe acolo, probabil înfige țăruși în locul în care vor fi săpate fundațiile.